Iranian Agriculture News Agency

گلخانه‌های تابع اقلیم ۴۵ درصد صرفه‌جویی آب دارد

معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی منابع پایه‌ی آب و خاک را محدود و حفاظت از آن را با ایجاد کشت گلخانه‌ای از راهبردهای کشاورزی ایران دانست و بر توسعه گلخانه‌های تابع اقلیم با صرفه‌جویی ۴۵ درصدی در مصرف آب تاکید کرد.

گلخانه‌های تابع اقلیم ۴۵ درصد صرفه‌جویی آب دارد

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمدمهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، بیان کرد: زیر بخش باغبانی یکی از بخش‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی است و ما با در نظر گرفتن قوانین بالادستی نظام و برنامه‌های وزیر در حوزه باغبانی، اقدام به تولید میوه، مدیریت باغات کشور و همچنین توسعه گلخانه‌ها و تولید در محیط‌های کنترل‌شده گلخانه‌ای و تولید و توسعه گیاهان دارویی می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و قوانین بودجه و با مشارکت بهره‌برداران و باغداران اقدام به تولید می‌کنیم که در راستای آن با بخش تحقیقات وزارت خانه و موسسه علوم تحقیقات باغبانی برای نفوذ دانش در این بخش همکاری می‌کنیم تولید به پایداری برسد.

برومندی بابیان اینکه حدود 3 میلیون هکتار باغ در کشور داریم، تصریح کرد: این میزان باغ، میوه موردنیاز کشور را تأمین می‌کند و مازاد آن صادر می‌شود.

وی بابیان اینکه درزمینهٔ تولیدات باغات درجه سه با مشکلاتی مواجه هستیم، عنوان کرد: این باغات بازدهی لازم را ندارند لذا در راستای احیا و بازسازی، حذف و جایگزینی باغات فرسوده اقدام می‌کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در یک سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی با همکاری بخش خصوصی و بهره‌برداران، درزمینهٔ توسعه و ایجاد گلخانه‌ها فعالیت خوبی داشته است.

وی بابیان اینکه ایجاد مگاپروژه های باغبانی در بخش گلخانه از دیگر اقدامات ما در معاونت است، گفت: در سال گذشته و با حضور رئیس‌جمهور شهید گلخانه 40 هکتاری به بهره‌برداری رسید که در حال حاضر محصولات این گلخانه به خارج از کشور صادر می‌شود.

برومندی در رابطه با توسعه گیاهان دارویی گفت: اساساً گیاهان دارویی با اقلیم ایران سازگاری خوبی دارند و باوجود کم‌آبی در کشور بالغ‌بر 2هزار و 300 گونه گیاه دارویی در کشور داریم و تمرکز ما برکشت این‌گونه های گیاهی است.

وی افزود: در این راستا در یک سال اخیر تلاش کردیم مگا پروژه‌ای را تحت عنوان پالایشگاه گیاهان دارویی اجرا کرده‌ایم که می‌تواند حوزه گیاهان دارویی در ایران و زنجیره ارزش را متحول کند.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: در یک سالی که گذشت سرمایه‌گذاری‌ها و اقدامات ارزشمندی داشته‌ایم، ما از سال گذشته گلخانه‌های تابع اقلیم را در استان‌های مختلف مورد ارزیابی و اجرا قراردادیم.

وی ادامه داد: پروژه توسعه گلخانه‌های تابع اقلیم در استان فارس اجرا شد که باعث افزایش تولید در واحد سطح و صرفه‌جویی 45 درصدی در مصرف آب شد، همچنین تا ابتدای زمستان فرصت برداشت محصول برای تولیدکننده فراهم شد.

برومندی در پایان بابیان اینکه 2437 پروژه به ارزش 12 همت در هفته جهاد کشاورزی توسط وزارت خانه به بهره‌برداری رسیده است، گفت: در حوزه باغبانی توانسته‌ایم در هفته جهاد کشاورزی، 316 پروژه به ارزش 13 هزار و 877 میلیارد ریال را که 13 درصد از پروژه‌های جهاد کشاورزی است به بهره‌برداری برسانیم.

 

منتشرکننده خبر: زینب سادات حسینی فر

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید