Iranian Agriculture News Agency

آتش‌سوزی جنگل‌های پلدختر مهار شد/ متهمان شناسایی شدند

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور از مهار آتش‌سوزی جنگل‌های پلدختر استان لرستان خبر داد.

آتش‌سوزی جنگل‌های پلدختر مهار شد/ متهمان شناسایی شدند

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، سرهنگ علی ملکی آهنگران افزود: با همکاری و تلاش مستمر نیروهای منابع طبیعی استان لرستان، همیاران طبیعت محافظ، نیروهای بسیج و محیط زیست و با بهره‌گیری از دو فروند بالگرد، آتش‌سوزی جنگل‌های پلدختر اطفا شد.

وی افزود: اکنون نیروهای منابع طبیعی استان لرستان در حال لکه‌گیری و رصد و پایش هستند و پس از بررسی‌ها، سطحی که دچار آتش‌سوزی شده و میزان خسارت وارده اعلام خواهد شد.

آهنگران با بیان این که روز جمعه یکم تیر ماه به محض اعلام خبر آتش‌سوزی در جنگل‌های بلوط و بادام کوهی پلدختر، 80 نفر از نیروهای منابع طبیعی استان با تجهیزات و امکانات اطفای حریق به محل اعزام شدند، گفت: به دلیل واقع شدن محل آتش‌سوزی در ارتفاعات و وزش باد، آتش گسترش پیدا کرد و از این رو دو فروند بالگرد نیز برای جابجایی نیروها و انتقال تجهیزات به ارتفاعات اعزام شدند و عملیات اطفای حریق، ادامه یافت.

وی اظهار داشت: امسال به دلیل تراکم پوشش گیاهی و خشک شدن آن در جنگل‌های زاگرسی، آتش‌سوزی‌ها رو به افزایش گذاشته است و بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد بیش از 95 درصد آتش‌سوزی در جنگل‌ها به عوامل انسانی بازمی‌گردد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور ادامه داد: حدود 90 درصد این عوامل انسانی در استان لرستان، سهوی و 5 درصد عمدی گزارش شده است.

وی گفت: تاکنون 17 نفر در جریان این آتش‌سوزی شناسایی شدند و به زودی این افراد دستگیر و مطابق قانون با آنان رفتار می‌شود.

آهنگران در همین حال تصریح کرد: بخشی از آتش‌سوزی در جنگل‌ها بر اثر آتش زدن کاه و کلش باقیمانده در اراضی کشاورزی توسط کشاورزان ایجاد می‌شود که در واقع ناشی از سهل‌انگاری است.

وی افزود: آتش‌سوزی در بخشی از جنگل‌های پلدختر نیز به علت آتش زدن کاه کلش مزرعه و عدم توانایی در مهار آن تشخیص داده شده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور با تاکید بر این که آتش زدن بقایای گیاهی و کاه و کلش مزارع طبق قوانین کشور با مجازات همراه است و با افراد متهم برخورد قانونی می‌شود، گفت: بر اساس قوانین کشور همچون ماده 688 قانون مجازات اسلامی، ماده 20 قانون هوای پاک، ماده 45 قانون حفاظت و بهره‌برداری و ماده 22 قانون جلوگیری از آلودگی هوا، افرادی که کاه و کلش مزارع خود را آتش می‌زنند متهم شناخته می‌شوند و قابل پیگرد و برخورد قانونی هستند.

 

 

منتشرکننده خبر: شیما علایی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید