Iranian Agriculture News Agency

نیاز جهانی غذا برای ۵۰ سال آینده بیشتر از کل تقاضای غذای تاریخ بشر تاکنون است

نیاز جدی به حکمرانی مطلوب خاک

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی ضمن اشاره به اهمیت خاک در تنظیم و تولید غذا با توجه به محدودیت های این ماده راهبردی در منطقه آسیای غربی، بر اهمیت حکمرانی مطلوب خاک تاکید کرد.

نیاز جدی به حکمرانی مطلوب خاک

به گزارش خبرنگار ایانا، صفدر نیازی شهرکی با تاکید بر اهمیت خاک برای حفظ حیات، تنظیم اقلیم، تصفیه آب و کاهش آلودگی، ذخیره کربن، تنظیم و تامین غذا، و نیز تامین چوب و سوخت را از کارکردهای مهم خاک قلمداد کرد. وی همچنین خاک را بستری برای میراث فرهنگی، تامین مصالح ساختمانی، پایه‌ای برای زیرساخت‌های انسانی، منبع دارویی و ژنتیکی، زیستگاه موجودات خاکی و چرخه عناصر غذایی دانست.

نیازی گفت: در حال حاضر رویکردهای جدید در خاک شامل کیفیت خاک، حکمرانی خاک، سلامت خاک، اقتصاد خاک و امنیت خاک هستند که با توجه به این حقیقت که به نیاز جهانی غذا برای ۵۰ سال آینده بیشتر از کل تقاضای غذای تاریخ بشر تاکنون است؛ این رویکردها اجتناب ناپذیر به نظر می رسند.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سطح اراضی قابل کشت و به ویژه مرغوب آن در خاورمیانه کم است گفت: حکمرانی ضعیف خاک‌های کشور، پراکندگی و فقدان داده و اطلاعات خاک در مقیاس مناسب برای تصمیم گیری، وسعت کم خاک‌های مستعد ایران و محدودیت‌های ذاتی بیشتر آنها، گسترش شوری خاک و توان کم حاصلخیزی خاک‌ها از چالش های مهم خاک در کشور ما هستند.

وی افزود:شکاف زیاد محصولات زراعی و باغی نسبت به شرایط مطلوب، استفاده بی ضابطه پساب‌ها در خاک کشاورزی، تاب آوری کم خاک‌های کشور در رابطه با رویدادهای حدی اقلیمی و انسان زاد، حساسیت پذیری خاک‌های کشور نسبت به فرسایش به ویژه در دیمزارها، فقدان تناسب اقلیم خاک آب و سرزمین در بهره‌برداری فعلی، و تغییر کاربری شدید غیرمجاز را نیز می توان به عنوان چالش‌های مهم اراضی زراعی و باغی کشور در نظر گرفت.

نیازی شهرکی با بیان اینکه نقشه راه خاک کشور، فعالیت‌ها و بروندادهای مرتبط به آن با هدف مدیریت خوب خاک کشاورزی در معاونت آب و خاک طراحی و تدوین شده است، گفت: محورهای عملیاتی این نقشه راه تدوین ضوابط و معیارهای فنی مدیریت خاک و بهره‌برداری از اراضی، پروژه هدایتگری شناخت منابع خاک و استعداد اراضی، پروژه مدیریت یکپارچه داده و اطلاعات خاک کشور، پروژه مدیریت حاصل خیزی خاک، پروژه حفظ و ارتقاء ماده آلی خاک‌های کشاورزی کشور و همچنین پروژه کنترل فرسایش و مدیریت خاک دیمزارهای کشور را شامل می‌شود.

وی تاکید کرد: تامین اعتبار، آموزش‌های مهارت محور شرکت‌های مهندسین مشاور، اصلاح شرح خدمات و فهرست بهای مطالعات خاک و ساماندهی و افزایش کیفیت خدمات آزمایشگاه‌های خصوصی لازمه دستیابی به نتیجه مطلوب این محورها هستند.

 

خبرنگار:شبنم مسعودی

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید