Iranian Agriculture News Agency

انجام تحقیقات بر روی ۶۵ رقم و ژنوتیپ امیدبخش بادام

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت:‌ هم‌اکنون تحقیقات بر روی ۶۵ رقم و ژنوتیپ امیدبخش بادام در این مرکز در حال انجام است و روی آن‌ها تحقیق می‌شود.

انجام تحقیقات بر روی ۶۵ رقم و ژنوتیپ امیدبخش بادام

به گزارش خبرنگار ایانا در چهارمحال وبختیاری، بیژن حقیقتی بیان کرد: بهترین‌های این ژنوتیپ‌ها در زمین‌های باغداران کشت شده است که از این تعداد ممکن است چهار یا پنج رقم با اقلیم چهارمحال و بختیاری سازگار باشد.

وی دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی و افزایش بهره‌وری در این حوزه را از مهم‌ترین اهداف مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع ‌طبیعی چهارمحال و بختیاری دانست و افزود:‌ خلق دانش، انتقال دانش و نفوذ در عرصه و ایجاد توانمندی و در نهایت خلق ثروت و افزایش بهره‌وری همان راه‌های رسیدن به فعالیت‌های دانش‌بنیان است.

حقیقتی افزایش بهره‌وری بدون اقدامات دانش‌بنیان را غیرممکن اعلام کرد و توضیح داد:‌ به‌طور کلی وظیفه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی، اجرای طرح‌های تحقیقاتی کاربردی و به‌عنوان یک بازوی علمی در کنار سازمان جهاد کشاورزی است که چالش‌های بخش کشاورزی در حوزه اجرا را برطرف کند.

وی آموزش کارکنان و بهره‌برداران بخش کشاورزی در راستای مهارت آموزش را ضروری دانست و یادآور شد:‌ کنترل، گواهی و نظارت بر تولید بذر از وظایف مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری است که کشاورزان را از سمت‌وسوی استفاده از بذور خودمصرفی با عملکرد پایین به طرف استفاده از بذرهای گواهی شده برای افزایش عملکرد در سطح هکتار هدایت کرده‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: ابتدا بذرهای پرورشی در مرکز تحقیقات کشت‌وکار شده و رقم سازگار با منطقه بین کشاورزان پیشرو توزیع می‌شود و سپس به‌صورت بذر مادری و گواهی شده با هدف تنوع‌بخشی به بذرهای موجود در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی گفت: به‌عنوان نمونه، محصول جو،‌ رقم‌های "مهتاب" و "آذران" عملکرد بالای ۱۰ تن در هکتار دارند که علاوه بر کاهش آب مصرفی باعث افزایش عملکرد در سطح هکتار و ارتقای بهره‌وری بخش کشاورزی شده است.

حقیقتی تاکید کرد: بذرهای اصلاح شده مقاوم به خشکی و در زمان گلدهی و پر کردن دانه، مقاوم به تنش آبی هستند و بذر هزار دانه آن‌ها پائین نمی‌آید.

وی تعیین قابلیت‌های زمین‌های کشاورزی و باغی را از دیگر وظایف مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری دانست و افزود: با توجه به نقشه‌های تناسب اراضی تهیه شده، مشخص می‌شود کدام زمین برای چه محصول و کاربری‌ای مناسب است که عملکرد و پتانسیل کشت‌وکار را برای محصولات مشخص می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری حفظ ذخایر ژنتیکی در استان را جزو وظایف این مرکز اعلام و خاطرنشان کرد: هم‌اکنون حفظ گونه‌های گیاهی در حال انقراض استان در بخش کشاورزی و منابع طبیعی و یا انحصاری استان مانند عروس‌سنگ، زنیان و کرفس در دستور کار قرار دارد.

وی یادآور شد: جمع‌آوری، نگهداری و حفاظت بذرها در هرباریوم یا در رویشگاه‌های طبیعی خودشان نیازمند حمایت مالی بخش‌های مرتبط و متولیان امر است.

حقیقتی ادامه داد: از مجموع ۶۴ گونه عروس‌سنگ در دنیا ۴۹ گونه در ایران و ۱۶ گونه انحصاری استان چهارمحال و بختیاری است، یعنی یک‌چهارم عروس‌سنگ دنیا در این استان است که باید از این ذخایر ژنتیکی حفظ و حراست شود.

وی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را از دیگر وظایف مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری دانست و گفت: این مرکز آمادگی کامل دارد که امکانات خود را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی قرار دهد تا تحولی در این حوزه رخ دهد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: در این راستا این مرکز از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه کشاورزی، منابع‌طبیعی، آبخیزداری و امور دام حمایت می‌کند و دفتر کار، سوله‌ها و فضای موجود را در اختیار آنان قرار می‌دهد تا طرح‌های خود را در این مرکز مستقر کنند.

وی مسئولیت علمی نهضت مردمی کاشت یک میلیارد درخت را بر عهده مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی دانست و افزود: نظارت علمی بر اصلاح الگوی کشت در چهارمحال و بختیاری بر عهده این مرکز است و به‌عنوان بازوی علمی سازمان جهاد کشاورزی در این مسیر تلاش می‌کنیم.

حقیقتی تصریح کرد: نظارت بر کودهای مصرفی بخش کشاورزی بر عهده حوزه خاک و آب مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی قرار دارد که این مهم به‌خوبی در حال انجام است.

وی یادآور شد: در این راستا تمامی کودها، سم‌ها و مکمل‌های موجود در بازار باید شناسه ثبت داشته باشد که نظارت این‌ها برعهده مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی قرار دارد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تهیه و مشخص کردن نقشه‌های حاصلخیزی خاک‌ها در استان از سوی این مرکز اظهار داشت: جلوگیری از مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی میزان آلودگی محیط زیست را کاهش می‌دهد.

وی معرفی ارقام جدید زراعی و باغی را از دیگر وظایف مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری دانست و گفت: به‌همین منظور در بخش باغی ارقام دیرگل بادام را معرفی کردیم که سرمازدگی روی درختان کم اثر باشد.

حقیقتی تاکید کرد: این نتیجه اقداماتی است که در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی انجام و یک‌سری ارقام مقاوم به سرمازدگی با ارقام پرمحصول تلاقی داده می‌شود تا ارقام جدید مقاومت به سرمازدگی و پربازده باشند.

وی با اشاره به اجرای ۸۳ طرح تحقیقاتی در بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری در سال گذشته افزود: ۶۰ مقاله علمی پژوهشی و ۱۹ یافته قابل‌انتقال از دستاوردهای این طرح‌های تحقیقاتی است که در اختیار بهره‌برداران پیشرو و کارشناسان بخش کشاورزی گذاشته می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در سال گذشته ۵۲۰ مورد بازدید کارشناسی از بخش‌های کشاورزی، منابع‌طبیعی و آبخیزداری در راستای رفع مشکلات بخش کشاورزی انجام شد.

وی یادآور شد: در این مدت آزمایشگاه خاک و آب به‌منظور بررسی میزان مصرف کودهای شیمیایی یک‌هزار و ۵۲۰ نمونه خاک از سوی بهره‌برداران و کشاورزان آزمایش صورت داد تا میزان مصرف کود در بخش کشاورزی آن زمین‌ها در هکتار مشخص باشد.

حقیقتی بیان کرد: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری برای افزایش بهره‌وری و آگاهی و نفوذ دانش به بهره‌برداران،‌ هشت نشریه ترویجی، هشت نشریه فنی، چهار دستورالعمل فنی،‌ ‌۲۳ گزارش نهایی داشته که در نهایت روی مزارع الگویی اجرا می‌شود و کشاورزان و بهره‌برداران از آن بازدید می‌کنند و در قالب روزهای مزرعه از نتایج آن آگاه می‌شوند.

چهارمحال و بختیاری ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد و یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است که ۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد زمین‌های چهارمحال و بختیاری زیرکشت محصولات مختلف است.

 

خبرنگار: طیبه بیگ زاده

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید