Iranian Agriculture News Agency

نرم افزار کاربردی نمایه مطالعات خاک کشور رونمایی شد

نرم افزار کاربردی نمایه مطالعات خاک کشور در گردهمایی سراسری تیرماه مدیران آب و خاک کشور رونمایی شد.

نرم افزار کاربردی نمایه مطالعات خاک کشور رونمایی شد

 

به گزارش خبرنگار ایانا، هادی اسدی رحمانی، رئیس موسسه تحقیقات آب و خاک کشور در مراسم رونمایی نرم افزار کاربردی نمایه مطالعات خاک کشور، که در محل معاونت آب و خاک کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، هادی اسدی رحمانی کرد: امروزه بر اساس وظیفه‌بندی قانونی که بر عهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشته شده است، هم در زمینه انجام مطالعات خاکشناسی و هم در زمینه نظارت بر مطالعات خاک، و نیز ایجاد پایگاه منابع خاک کشور، دو سه سالی است که پایگاه ملی منابع خاک کشور را رونمایی کرده‌ایم. 

وی افزود: ولی این پایگاه، که به طور منظم داده‌ها به آن وارد می‌شوند و در حال حاضر اطلاعات بیش از ۱۸ میلیون هکتار خاک کشور وارد آن شده است، به راحتی قابل استفاده کارشناسان استان‌ها نیست. از این رو ما رابط کاربری ای تهیه کرده‌ایم که در قالب اپلیکیشن، کارشناسان استان‌ها می‌توانند با نصب آن، محدوده مطالعات خاک در کشور را شناسایی کنند. 

اسدی ادامه داد: در این صورت، اگر قرار است مطالعه خاکی که عمدتاً از طریق معاونت آب و خاک انجام خواهد شد، آغاز شود؛ از انجام مطالعات تکراری و موازی جلوگیری خواهد شد. 

وی اضافه کرد: در حال حاضر کارشناس در استان،به راحتی می‌تواند با گوشی موبایل خود از طریق این اپلیکیشن متوجه شود که در کدام استان با چه مقیاسی مطالعات خاکشناسی انجام شده است.  حتی شماره گزارش را دریافت کند که بعداً بتواند برای دریافت اطلاعات تکمیلی له پایگاه یا کتابخانه موسسه مراجعه کند. 

رئیس موسسه تحقیقات آب و خاک با تاکید بر وظیفه‌بندی قانونی موسسه در راستای ایجاد پایگاه ملی منابع خاک کشور گفت: در حال حاضر این اپلیکیشن توسط موسسه تهیه شده است ولی قرار است این اپلیکیشن در اختیار همه کارشناس آب و خاک استان‌ها به صورت رایگان قرار بگیرد.

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید