Iranian Agriculture News Agency

مهار کامل آتش سوزی جنگل های خائیز کهگیلویه و بویراحمد/460 هکتار جنگل دچار حریق شد

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشوراعلام کرد: آتش سوزی در جنگل های زاگرسی خائیز استان کهگیلویه و بویر احمد به طور کامل مهار شد.

مهار کامل آتش سوزی جنگل های خائیز کهگیلویه و بویراحمد/460 هکتار جنگل دچار حریق شد

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهادکشاورزی، علی ملکی آهنگران افزود: این آتش سوزی که 18 تیر ماه از منطقه بهبهان استان خوزستان آغاز شد و به جنگل ها و مراتع خائیز تحت حفاظت محیط زیست در این استان و استان کهگیلیویه و بویر احمد سرایت کرد، با تلاش و همکاری نیروهای این استان و استان کهگیلویه و بویر احمد و یگان حفاظت، تشکل های مردم نهاد، کوهنوردان و دوستداران طبیعت، بامداد روز گذشته به طور کامل اطفا شد.

وی اظهار داشت: نزدیک به 450 هکتار از اراضی جنگلی خائیز تحت احاله مدیریت محیط زیست و 10 هکتار اراضی تحت مدیریت منابع طبیعی دچار حریق شد و بر اثر آن حدود 80 درصد پوشش گیاهی این مناطق آتش گرفت.

ملکی آهنگران ادامه داد: ما برای کمک به اطفای حریق در این مناطق از تجهیزاتی مانند دمنده اطفای حریق، آتش کوب و تانکرهای سبک آب پاش استفاده کردیم که مناسب برای مهار آتش سوزی در ارتفاعات هستند.

وی اضافه کرد: مدیریت بحران کشور نیز با اعزام یک هواپیما و دو بالگرد به اطفای آتش و جابجایی نیروها در این منطقه کمک کرد و هواپیما در چهار مرحله و بالگردها در چند مرحله آب پاشی را انجام دادند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور درباره علت آتش سوزی نیز گفت: بررسی ها نشان می دهد یک کشاورز پس از آتش زدن پس چر و کاه و کلش مزرعه خود، نتوانست آتش را کنترل کند و دامنه این آتش سوزی به جنگل های خائیز سرایت کرد.

وی اذعان داشت: برای ایجاد حریق، عناصر مواد سوختی، اکسیژن و حرارت نیاز است که همه این عوامل در جنگل های زاگرس موجود است و با افزایش دمای هوا و وزش باد و اشتباه عامل انسانی، حریق به وجود می آید.

ملکی آهنگران تصریح کرد: در جریان این اطفای حریق، 8 نفر از نیروهای منابع طبیعی مصدوم شدند. بنابراین گزارش، منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی بیش از ۳۳ هزار هکتار در سال ۱۳۷۷ به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شد. این منطقه در فاصله ۱۵ کیلومتری بهبهان است و در حوزه جغرافیایی استان های خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد.

 

 

منتشرکننده خبر: شیما علایی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید