Iranian Agriculture News Agency

سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران:

شرکت‌های سهامی زراعی از مصادیق توسعه پایدار کشاورزی هستند

سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: شرکت‌های سهامی زراعی از مهم‌ترین جلوه‌های نظام بهره‌برداری است که چالش خرده مالکی را از یک تهدید به یک فرصت تبدیل می‌کند.

شرکت‌های سهامی زراعی از مصادیق توسعه پایدار کشاورزی هستند

غلامرضا هادربادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره شرکت‌های سهامی زراعی بیان کرد: همیشه در بخش کشاورزی از چالشی به نام خرده مالکی صحبت می‌کنیم که باعث می‌شود نتوانیم مدیریت واحد بر زمین‌های کشاورزی داشته باشیم. خرده مالکی منجر به اتلاف منابع و پایین آمدن بهره‌وری آب و خاک می‌شود.

وی افزود: شرکت‌های سهامی زراعی چالش خرده مالکی را به فرصت یکپارچه‌سازی و ارتقاء بهره‌وری تبدیل می‌کنند و به همین دلیل شرکت‌های سهامی زراعی از اهمیت زیادی برخوردار است.

سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در خصوص نیازمندی‌های شرکت‌های سهامی زراعی گفت: یکی از این موارد مشمول ماده 81 قانون الحاق به شرکت‌های سهامی زراعی برای برخورداری از برخی مزایا مثل آب، برق، گاز و مخابرات به درب واحدهای تولیدی است. در حال حاضر این قانون شامل شرکت‌های سهامی زراعی نیست، در صورتی که این شرکت‌ها واحدهای بزرگ تولیدی هستند بنابراین اگر بخواهیم به بخش تولید کمک کنیم، تقویت شرکت‌های سهامی زراعی که سهامداران آن کشاورزان (طبقه مولد جامعه ) هستند، و به لحاظ مالی هم جزء طبقه مرفه جامعه نیستد از راهکارهای موثر خواهد بود.

وی بیان کرد: یکی دیگر از نیازمندی‌های شرکت‌های سهامی زراعی، تقویت پروژه‌های آب و خاک مانند یکپارچه‌سازی، انتقال آب با لوله، آبیاری‌های تحت فشار، احداث استخرهای دو منظوره است و اگر اجرایی شود، طبیعتا نفع آن به کشاورزان و تولید و امنیت غذایی کشور خواهد رسید.

کمک به شرکت‌های سهامی زراعی، نوعی محرومیت‌زدایی است

هادربادی گفت: شرکت‌های سهامی زراعی به دلیل اینکه عمدتاً در مناطق محروم و کم برخوردار واقع هستند، اگر به آنها کمک شود گویی به محرومیت‌زدایی و توسعه پایدار کشور کمک شده است.

سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: قانون تشکیل شرکت‌های سهامی زراعی در سال 46 به تصویب مجلسین وقت رسید و اولین شرکت‌های سهامی زراعی ایران مثل؛ شرکت‌های سهامی زراعی گلپایگان و خضری و اسلام آباد یک سال بعد از این قانون ایجاد شد. هدف از تشکیل این شرکت‌ها افزایش درآمد سرانه کشاورزان و آشنایی آنها با شیوه‌های نوین کشاورزی بوده است.

وی در ادامه درباره اهداف شرکت‌های سهامی زراعی،گفت: جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی یک هدف مهم در بستر شرکت‌های سهامی زراعی است، البته استفاده مناسب از نهاده‌ها، استقرار زنجیره ارزش و صنایع فناوری نیز از اهداف دیگر به شمار می‌آید.

هادربادی ادامه داد: البته سهامی زراعی یک نظام بهره‌برداری با مدیریت گروهی یکپارچه هست یعنی یک الگوی توسعه پایدار کشاورزی است که به جای خرد شدن اراضی، منافع آن میان کشاورزان تقسیم می‌شود به‌عبارت دیگر مرزها از اراضی برداشته می‌شود و الگوی کشت مناسب انجام می‌شود و منافع حاصل بین همه کشاورزان سهامدار تقسیم می‌شود.

زنجیره ارزش در کنار تولید

سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: درشرکت‌های سهامی زراعی ارتقاء زنجیره ارزش را داریم و درباره الگوی کشت، قطعاً سهامی زراعی یکی از مهم‌ترین نمادها و بسترها برای اجرای آن هست ضمن اینکه سهامی زراعی را می‌توان یک مزرعه الگـویی آموزشی، کاربردی و ترویجی دانست. زیرا مدیریت یکپارچه با تکیه بر روش‌های جدید که در آن بهره‌وری آب و خاک داریم، اجرایی می‌شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 26 شرکت سهامی زراعی فعال در 14 استان با حدود 80 هزار هکتار اراضی کشاورزی و 8900 عضو وجود دارد که صنایع فناوری و ارزش آفرین بخش تولید نظیر محصولات لبنی، گلخانه، تولید کمپوست، کارخانه بوجاری، خوراک دام بسته‌بندی محصولات کشاورزی و جمع‌آوری شیر درآنها وجود دارد که این یعنی خام فروشی تبدیل به ارزش آفرینی در بخش تولید می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید