Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری مطرح کرد:

ایران در آستانه خودکفایی سامانه‌های نوین آبیاری

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری از پیش‌بینی 1/5 همت اعتبار به گسترش سامانه‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی در بودجه سالانه دولت خبر داد.

ایران در آستانه خودکفایی سامانه‌های نوین آبیاری

فریبرز عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا ضمن اشاره به وجود حدود 8/5 میلیون هکتار اراضی آبی شامل اراضی زراعی و باغی در کشور گفت: طی سه دهه گذشته از این سطح چیزی در حدود ۳ میلیون هکتار به انواع سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند.

مشاور وزیر جهادکشاورزی افزود: برای تجهیز مابقی این اراضی نیز در معاونت آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی طرح بلند مدتی تدوین و به وزارتخانه و سایر دستگاه‌های زیر ربط ارائه‌شده است که در صورت تأمین الزامات که عمدتاً در قالب اعتبارات هستند، این طرح در یک بازه زمانی کمتر از ۱۰ سال قابل انجام است.

نیاز به 270 همت اعتبار برای اجرای طرح

عباسی با بیان این‌که در حال حاضر اعتباری که در بودجه‌های سنواتی برای ما مصوب می‌شود قابل‌توجه نیست گفت: بر اساس قیمت امسال یعنی سال ۱۴۰۲، اعتبار موردنیاز برای اجرای کامل این طرح چیزی در حدود ۲۷۰ همت برآورد شده است. این در حالی است که در شرایط فعلی در قانون بودجه سالانه، معادل 1/5 همت اعتبار برای ما مصوب می‌شود که عملاً با ۲۷۰ همتی که نیاز داریم فاصله زیادی دارد. در صورت عدم افزایش این اعتبار طبیعتاً این طرح در موعد 10 ساله به سرانجام نخواهد رسید.

وی ادامه داد: پیش‌ازاین عمده اعتبار توسعه سامانه‌های نوین آبیاری از صندوق توسعه ملی تأمین می‌شد. ولی از حدود سه سال پیش منبع تأمین اعتبار ما به محل بودجه‌های عمومی دولت تغییر پیداکرده است که واقعاً کفایت نمی‌کند و اگر قرار باشد این اعتبارات افزایش پیدا نکند زمان بسیار بیشتری برای تجهیز اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری نیاز خواهد بود.

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری اضافه کرد: به همین دلیل از ظرفیت‌های دیگری مانند بنیاد برکت، ستاد اجرایی فرمان امام و سرمایه‌گذارهای بخش خصوصی نیز استفاده می‌کنیم. البته وابستگی تاریخی اقداماتی ازاین‌دست به اعتبارات دولتی باعث شده که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این حوزه محدود باشند و این تغییر رویکرد مستلزم گذشت زمان و فرهنگ‌سازی خواهد بود. کمک‌ مجموعه‌هایی مانند بنیاد برکت و ستاد فرمان اجرایی فرمان امام نیز تنها به مناطق محروم و کم برخوردار محدود است.

وی افزود: با توجه به اهمیت استفاده از تجهیزات نوین آبیاری در افزایش بهره‌وری تولید، کاهش مصرف منابع آب و نقش مؤثر آن در تأمین امنیت غذایی کشور از منابع داخلی که در برنامه هفتم توسعه نیز بر آن تأکید شده است، در کنار افزایش اشتغال و درآمد بهره‌برداران که باعث کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها خواهد شد، افزایش اعتبارات دولتی در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد.

استقبال کشورهای‌ همسایه از سامانه‌های نوین آبیاری

عباسی بابیان این‌که درزمینهٔ سامانه‌های نوین آبیاری و مسائل آب‌وخاک به مرز خودکفایی رسیده‌ایم گفت: در حال حاضر ظرفیت خوبی ازنظر تأمین نیروی انسانی شامل مشاوران، پیمانکاران و تولیدکنندگان در کشور ایجادشده است.

وی افزود: اگر در دهه ۷۰ عمده لوازم و تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری وارداتی بود، امروز مفتخریم که نه‌تنها ارزی به این منظور از کشور خارج نمی‌شود، بلکه تبدیل به یکی از کشورهای صادرکننده خدمات فنی و مهندسی و تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری شده‌ایم.

عباسی ادامه داد: استقبال خوبی نیز  از سامانه‌های نوین آبیاری توسط کشورهای همسایه، برخی از کشورهای آفریقایی و سایر کشورها وجود دارد که البته فشارهای نشای از تحریم‌ها مسائل و مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید