Iranian Agriculture News Agency

ریشه و اساس مدیریت جهادی منابع انسانی است

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: ریشه و اساس مدیریت جهادی منابع انسانی و استفاده از ظرفیت‌های آنها است.

ریشه و اساس مدیریت جهادی منابع انسانی است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، حجت الاسلام والمسلمین مجید نجفی در نشست آموزشی تبیین مولفه‌های فرهنگ مدیریت جهادی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی و چله خدمت افزود: مدیریت جهادی نشآت گرفته از نظام ارزشی اسلام و انقلاب بود که بعد از تشکیل نهاد مقدس جهاد سازندگی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) در ۲۷خرداد ۱۳۵۸ به گفتمان اصیل انقلاب تبدیل شد.

وی با اشاره به وجوه تمایز بین مدیریت جهادی و مدیریت رایج الهام گرفته از غرب افزود: در فرهنگ مدیریت جهادی نگرش به مبانی و اصول و ارزش‌های اسلامی هکذا نگاه توحیدی با هدف رشد انسان و جامعه در کنار اصلاح نظام رفتاری و باورها است، در حالی که در مدیریت غربی ملاک سودمحور با نگاه مادی صرف و بهره کشی از ابزار انسانی است.

حجت الاسلام والمسلمین نجفی به سیر مدیریت جهادی در دوران پس از انقلاب اشاره کرده و گفت: در یک برهه زمانی پس از شکل گیری نهاد جهاد سازندگی به مرور فرهنگ مدیریت جهادی رو به افول و فراموشی سپرده شد ولی در دهه های اخیر توسط مقام معظم رهبری بازخوانی شد و به یکی از مطالبات رهبری در حوزه مدیریت تبدیل شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست با تبریک هفته جهادکشاورزی گفت: 27 خرداد سالروز تاسیس نهاد مقدس جهاد سازندگی به فرمان امام خمینی (ره) است در سال 1358 است. در مراحل اولیه به صورت تشکلهای دانشجویی، دانشجویان از دانشگاه های کشور با فرمان حضرت امام به مناطق محروم به خصوص روستاها رفتند و نسبت به محروم زدایی منطقه قدم برداشتند. این افراد در عین حال که برای توسعه و آبادانی مناطق محروم می خواستند حرکت کنند در کنار آن در اقتصاد روستایی نیز تاثیرگذار بودند.

شهرام شفیعی افزود: فرمان حضرت امام عمدتاً استقرار خودکفایی و تولید در بخش کشاورزی در کنار آبادانی روستاهای محروم بود که به این منظور با مشارکت مردم از ظرفیت جوامع محلی بهره مندی صورت گرفت.

وی ادامه داد: با شروع جنگ تحمیلی جهاد سازندگی کارنامه موفقی  از خود به جای گذاشت و در طول هشت سال دفاع مقدس با امکانات کم کارهای بزرگ فنی و مهندسی از جمله راه سازی، پل سازی و سنگرسازی ها انجام داد که حضرت امام مقام سنگرسازان بی سنگر به این جهادگران داد. ثمره این حضور موفق 122 شهید ، بیش از 500 جانباز و 57  آزاده جهاد سازندگی بود که جهاد سازندگی آذربایجان شرقی تقدیم کرده است.

 شفیعی بیان کرد: خوشبختانه عزیزانی که در جبهه و جنگ حضور داشتند برگشتند و مجدداً در جهت آبادانی روستاها با فرهنگ جهادی و مدیریت جهادی تلاش کردند که این فرهنگ و مدیریت جهادی همچنان ادامه دارد و امروز سنگر امنیت غذایی با همان روحیه جهادی قبلی در جهت تولید غذای سالم و کافی با تکیه بر ظرفیت های منطقه ای و استفاده از فناوری های نو و توان شرکت های دانش بنیان حفظ شده است.

لازم به ذکر است این نشست با حضور و ذکر خاطراتی از جهاد سازندگی توسط جهاد گران پیشکسوت و مباحث تخصصی توسط معاونین سازمان برگزار شد.

تجلیل از فعالین فرهنگی و برگزیدگان مسابقه کتابخوانی و نقاشی در حاشیه نشست آموزشی تبیین مولفه های فرهنگ مدیریت جهادی در هفته جهاد کشاورزی از دیگر برنامه های این جلسه بود.

 

خبرنگار: مهسا رمضانی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید