Iranian Agriculture News Agency

خرید تضمینی 603 هزار تن گندم در آذربایجان شرقی

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به مناسبت هفته دفاع مقدس در دیدار با فرمانده سپاه عاشورا از خرید تضمینی 603 هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزی آذربایجان شرقی خبر داد.

خرید تضمینی 603 هزار تن گندم در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، شهرام شفیعی در این دیدار با اشاره به انجام کشت پاییزه در آذربایجان شرقی گفت: هدف گذاری ما انجام کشت پاییزه در 650 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان است که 410 هزار هکتار از آن به کشت گندم دیم و 58 هزار هکتار به کشت گندم آبی اختصاص دارد. تمهیدات لازم و هماهنگی برای تامین نهاده‌های مورد نیاز کشت پاییزه انجام شده است.

وی توضیح داد: برش‌های شهرستانی از کشت پاییزه آماده شده است و در اختیار مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها قرار داده شده است. 603 هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان در سال جاری به‌صورت تضمینی خریداری شد که این یک رکود بی سابقه در طول 30 سال اخیر است و بیشترین مقداری که در آذربایجان شرقی خرید تضمینی گندم انجام شده بود مربوط به سال 1394 است که 598 هزار تن گندم خریداری شده بود.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: این میزان خرید تضمینی گندم باعث ایجاد روحیه مضاعف برای کشاورزان شده است.

شفیعی از پرداخت 41 درصد از مطالبات گندم کاران آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: به دلیل اینکه آذربایجان شرقی یک استان سردسیر است، برداشت گندم و خرید تضمینی آن طبیعتا دیرتر از سایر استان‌ها انجام می‌شود و همین مسئله باعث شده است تا مطالبات گندم کاران دیرتر از سایر استان‌ها پرداخت شود. لذا پیگیری پرداخت مطالبات به‌صورت جدی هستیم و امیدواریم هرچه سریع‌تر مابقی مطالبات نیز پرداخت شود.

وی اعلام به روز قیمت گندم را یکی دیگر از دلایل افزایش انگیزه کشاورزان در کشت پاییزه دانست و گفت: قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری 20 هزار و 500 تومان است که اعلام آن در کشت پاییزه تاثیرگذار است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها گفت: با فرمان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) ستاد اجرایی فرمان حضرت امام به‌عنوان پشتیبان کشت محصولات کشاورزی در دیمزارها انتخاب شد و با همکاری و تعاملی که با وزارت جهاد کشاورزی رقم خورد در قالب‌های مختلف از قبیل اعطا یارانه برای دریافت کمک‌های فنی، به کارگیری کارشناسان کشاورزی، انتقال یافته‌های مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها به کشاورزان و بهره‌برداران، تحویل نهاده‌های کشاورزی در زمان کشت و دریافت هزینه آن پس از برداشت محصول به جهش تولید در دیمزارهای کشور کمک شایانی کرد.

وی از انعقاد قرارداد با 300 نفر از کارشناسان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها خبر داد و گفت: این کارشناسان به تولید در دیمزارها نظارت خواهند کرد و کمک‌های فنی و تخصصی به کشاورزان و بهره‌برداران ارائه می‌دهند.

شفیعی میانگین تولید در دیمزارهای استان را 1.2 تن اعلام کرد و افزود: سال قبل میانگین تولید حدود 900 کیلوگرم بود که امسال با رشد حدود 15 درصدی مواجه شدیم که این افزایش بهره وری به دلیل اقداماتی است که در طرح جهش تولید در دیمزارها به اجرا گذاشته شد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید استان 5 میلیون تن محصولات کشاورزی و فرآوری های کشاورزی است بیان کرد: این محصولات شامل 56 درصد زراعت، 24 درصد باغی،20 درصد دام و طیور و شیلات است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) را در زمینه انجام پروژه های زیربنائی و آب و خاک بسیار تاثیر گذار دانست و گفت: با این قرارگاه برای اجرای پروژه ها قرارداد همکاری داریم که به خوبی این پروژه ها پیش رفته و امیدواریم این همکاری استمرار و تداوم داشته باشد.

شفیعی با بیان اینکه 814 واحد فرآوری و بسته بندی در استان فعالیت می کنند گفت: در بخش دام و طیور و شیلات هم تولید و تنظیم بازار به عهده جهاد کشاورزی است که میزان جوجه ریزی هر روز رصد و کنترل می شود تا بتوانیم پروتئین مورد نیاز مردم را تامین کنیم. فرآیندهای مختلفی برای کنترل و رصد بازار تعریف کرده ایم و برش هایی که برای کشتارگاه صادر شده از طریق سازمان جهاد کشاورزی انجام می شود تا نظارت کافی بر بازار وجود داشته باشد تا در صورت افزایش قیمت ها در این حوزه، شرکت پشتیبانی امور دام با توزیع مرغ منجمد، بازار را تنظیم کند.

وی اضافه کرد: با مجوزهای کمیته اقدام مشترک نیز نزدیک به 300 تن مرغ گرم وارد شده و در تبریز و سایر شهرستانهای استان توزیع شده است تا قیمت ها در بازار کنترل و تنظیم شود.

فرمانده سپاه عاشورا نیز در این دیدار گفت: جهاد کشاورزی یکی از حساس ترین نهادهای کشور است که در سلامت، آرامش و امنیت کشور نقش آفرین است.

سردار اصغر عباسقلیزاده گفت: پخت نان کامل و سالم یکی از موارد مهمی است که دارای اهمیت وافر است و اگر بتوانیم نان کامل را به مردم ارائه دهیم و مواد مورد نیاز افراد تا حد قابل توجهی تامین می شود.

وی بر ضرورت پرداخت هر چه سریعتر مطالبات گندمکاران تاکید کرد و گفت: تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران سبب می شود تا برخی سودجویان از این مسئله سواستفاده کنند و مشکلاتی در این حوزه ایجاد کنند.

فرمانده سپاه عاشورا گفت: آذربایجان شرقی یکی از امن ترین و آرامترین استانهای کشور در همه ابعاد است.

وی از دست دادن آیت الله آل هاشم را برای آذربایجان شرقی یک فقدان بزرگ دانست و افزود: آیت الله آل هاشم اسوه و الگو برای تمام ائمه جمعه کشور بود.

سردار عباسقلیزاده با تقدیر از عملکرد سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: این سازمان به خوبی توانسته است نوسانات قیمت ها را کنترل کرده و نیازمندی های مردم در این حوزه را تامین کند.

فرمانده سپاه عاشورا بر لزوم هماهنگی، تعامل و هم افزایی دستگاهها برای حل مشکلات حوزه کشاورزی تاکید کرد.

وی در خصوص مسئله دریاچه ارومیه گفت: برای حل چالش این دریاچه ما پیشنهاد انتقال آب دریاچه خزر به دریاچه ارومیه را مطرح کردیم که اگر چه به سرمایه گذاری قابل توجهی نیاز دارد اما می تواند تاثیرات مثبت بسیاری بر جای گذارد. این پیشنهاد می تواند موجب اشتغالزایی، احیا دریاچه ارومیه و سفره های زیر زمینی آب در منطقه شود.

 

 

 

 

خبرنگار: مهسا رمضانی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید