Iranian Agriculture News Agency

پیش بینی تولید 4200 تن ذرت علوفه‌ای از مزارع شهرستان مرند

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند از پیش بینی تولید چهار هزار و 200 تن ذرت علوفه‌ای از مزارع این شهرستان خبر داد.

پیش بینی تولید 4200 تن ذرت علوفه‌ای از مزارع شهرستان مرند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اسماعیل الهیاری در بازدید از مزارع ذرت شهرستان گفت: در سال جاری 70 هکتار ذرت علوفه ای در شهرستان مرند کاشت شده است.

وی توضیح داد: عملکرد تولید ذرت علوفه‌ای در هر هکتار از مزارع شهرستان به طور میانگین 60 تن است و طبق برآورد‌های انجام شده امسال چهار هزار و 200 تن ذرت علوفه ای از مزارع شهرستان برداشت می‌شود.

 وی افزود: همه ساله برداشت محصول ذرت علوفه‌ای از اواخر شهریورماه آغاز شده و تا پایان مهرماه ادامه می‌یابد.

 الهیاری اجرای طرح‌های مرتبط با ذرت را کشت مستقیم توام با جایگزینی ارقام میان رس و زود رس، استفاده از نوار تیپ برای آبیاری، کشت نشائی ذرت، کشت دو ردیف روی پشته همراه با نوار تیپ و اجرای طرح تغذیه متعادل ذرت، برشمرد. 

وی گفت: مدیریت آبیاری، مدیریت تغذیه گیاه، و انتخاب رقم مناسب از مهمترین موضوعات در رابطه با کشت و کار ذرت در شهرستان مرند است.

الهیاری افزود: با توجه به وضعیت آبی کشور به کشاورزان توصیه می شود از سیستم آبیاری قطره ای در مزارع ذرت استفاده کنند چون، این نوع سیستم آبیاری علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، باعث افزایش کارایی و راندمان مصرف آب شده و در نهایت منجر به افزایش عملکرد خواهد شد.

وی افزود: کود اوره در زراعت ذرت بسیار اهمیت دارد و نباید بصورت یکجا استفاده شود چون به شدت محلول در آب است و از دسترس گیاه خارج می شود.

رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند نیز گفت: در سال جاری برای اولین بار تولید بذر هیبرید ذرت، رقم سینگل کراس ۷۰۳ در شهرستان مرند در سطح 22 هکتار  به اجرا درآمده و با توجه به اهمیت تولید بذور هیبرید پیش بینی می‌شود در سال‌های آتی سطح و میزان تولید این بذور در شهرستان افزایش یابد.

مریم فرزانیان در مورد تولید بذر هیبرید ذرت توضیح داد: برای تولید بذر هیبرید ذرت باید در انتخاب مزرعه دقت کافی داشته باشیم، بحث ایزولاسیون به شعاع 300 متر مزرعه ذرت وجود نداشته باشد (بخاطر گرده افشانی که اختلاط ژنتیکی به وجود نیاید.)، به پاکی مزرعه از نظر علف‌های هرز و آلوده نبودن به آفات و بیماری‌ها توجه شود و  از کشاورزان پیشرو و آگاه در طرح استفاده شود.

وی ادامه داد: پس از انتخاب مزرعه با تایید کارشناس مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر استان اجازه تولید بذر هیبرید را دارند و پس از آماده سازی زمین با توجه به پروتکل تولید لاین مادر در چند خط و لاین پدر در چند خط کشت می شود. 

فرزانیان گفت: در یکی از مزارع شهرستان مرند اقدام به کشت و تولید بذر هیبرید سینگل کراس 703 که متعلق به کشور خودمان هست شده است. در این مزرعه 4 ردیف لاین مادر و یک ردیف لاین پدر کشت می شود. اقدامات انجام گرفته در این مزرعه شامل کاشت و داشت، تغذیه مناسب، حذف ارقام خارج از تیپ برای داشتن مزرعه یکدست بوده است. در این مزرعه لاین های مادر به تاسل می رود و قبل از اینکه تاسل ها شروع به باز شدن کنند توسط کارگران تاسل ها کشیده می‌شوند و پاکسازی کامل انجام می شود. وقتی سیلک های بلالهای مادر خود رو تاسل پدر گرده افشانی می کند که حدود 15 روز ادامه دارد.

وی به حذف تاسل‌های مادر و گرده افشانی با تاسل های پدر یعنی تولید بذر هیبرید چون عملکرد بالایی دارد توصیه کرد.

فرزانیان ادامه داد: در گیاه ذرت و اکثر گیاهان رایج بذوری که استفاده می کنند هیبرید باشد چون هم عملکرد بالا دارد هم مقاومت بالا.

 وی افزود: زمان برداشت زمانی است که رطوبت بلالها به 25 تا 30 درصد برسد. توسط کارگر برداشت شده و به کارخانه حمل و توسط خشک کن خشک شده و فرآیند تولید بذر در کارخانه انجام می گیرد. 

فرزانیان با بیان اینکه انتخاب رقم مناسب منجر به افزایش عملکرد در واحد سطح می‌شود، گفت: در حال حاضر ارقام متفاوتی از ذرت هم از نظر گروه‌های رسیدگی (ارقام زودرس، متوسط رس و دیر رس) و هم از نظر هدف تولید ( دانه‌ای و علوفه) در کشور موجود است.

رئیس اداره بهبودتولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند یادآور شد: اگر تاریخ کاشت به موقع و زودهنگام و در عین حال مشکل آبیاری وجود نداشته باشد از ارقام دیررس و در صورتی که تاریخ کاشت به تعویق افتاده یا مشکل آب در منطقه وجود داشته باشد می‌توان از ارقام متوسط رس و زودرس استفاده کرد.

 

خبرنگار: مهسا رمضانی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید