Iranian Agriculture News Agency

قطعی برق؛ مهمان ناخوانده بخش کشاورزی

این روزها قطعی برق همچون آفات و امراض بخش کشاورزی مهمان ناخوانده‌ای است که کشاورزان از آن رضایت نداشته و ضررهای جبران ناپذیری برای آنها به همراه دارد.

قطعی برق؛ مهمان ناخوانده بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا، اردیبهشت ماه بود که رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس طی نامه‌ای صدای کشاورزان را به گوش وزیر نیرو رساند.

عسکری در این نامه خواستار خارج شدن الکتروپمپ‌های چاه‌های کشاورزی از جدول برنامه‌ قطع برق وزارت نیرو شده بود.

قطعی برق الکترو پمپ‌های چاه‌های کشاورزی موجب آسیب‌های فراوانی به محصولات زراعی و امنیت غذایی کشور شده و ضرر اقتصادی را برای کشاورزان به‌همراه دارد.

همچنین قطعی برق و به دنبال آن الکتروپمپ‌های چاه‌های آبیاری، زمان‌های آبیاری را محدود خواهد کرد زیرا در فصل تابستان به حالت عادی کمبود آب وجود دارد. درحال‌حاضر کشت‌های بهاره در اوج نیاز آبی هستند و زمان قطعی آب با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند. همچنین زارعانی که کشت صیفی‌جات تابستانه دارند، در زمان قطعی چند ساعته مشکل کمبود آب خواهند داشت و زمان و نوبت آبیاری خود را از دست خواهند داد. زیرا در فصل کمبود آب قرار داریم و در حالت طبیعی مقدار دبی آب  چاه‌ها در این فصل با کاهش مواجه است.

البته ناگفته نماند در سطح کلان کشوری با کمبود آب و برق مواجه هستیم و تامین نیاز کشور در اولویت قرار دارد اما به همان نسبت نیاز است متولیان وزارت نیرو برنامه‌ریزی‌ و چاره‌اندیشی داشته باشند تا حوزه کشاورزی به‌عنوان تامین‌کنندگان امنیت غذایی کشور کمترین آسیب‌ها را متحمل شوند.

خبرنگار ایانا درباره مشکلات ناشی از قطعی برق با برخی کشاورزان به گفت‌و گو پرداخته است تا در خصوص آسیب‌هایی که قطعی برق برای آنها به‌همراه دارد، به‌صورت مستقیم آگاه شود.

امسال نصف محصول را برداشت کرده‌ام

یکی از کشاورزان منطقه قزوین که گندم، جو، ذرت و یونجه کشت می‌کند،  به خبرنگار ما می‌گوید: از خردادماه تا کنون تقریبا روزی چهار ساعت برق قطع می‌شود و به دنبال آن الکترو پمپ چاه‌ها نیز قطع می‌شود.

وی با بیان اینکه این روند قطعی برق چهار سال است که در فصول گرم سال اتفاق می‌افتد، ادامه می‌دهد: تقریبا روزی سه الی ساعت چهار  ساعت از ساعت 11 تا 16 برق قطع می‌شود و گاهی زمان آن افزایش پیدا می‌کند. به این ترتیب همه کشاورزان به مشکل بر می‌خورند.

این گندم‌کار می‌گوید: امسال به‌دلیل کاهش آبیاری نسبت به سال گذشته میزان تولید محصول به نصف کاهش یافته و درآمدم کم شده است.

 نیاز به اجرای سیستم نوین آبیاری به جای قطعی برق

کشاورز دیگری که 70 درصد بذر استان قزوین را تولید می‌کند، درخصوص قطعی برق می‌گوید: این قطعی‌ها آسیب زیادی برای کشاورزی دارد.

وی با بیان اینکه همه زمین‌های کشاورزی لوله‌کشی نشده و  سیستم‌های آبیاری در روستاها نوین نیست ، ادامه می‌دهد:  به‌عنوان مثال آبی که در یک روستا قطع می‌شود و اگر احتساب کنیم که در یک روستا 80 فرد از آب سهمیه ببرند، زمانی که برق قطع می‌شود، تا دوباره آب به مقصد برسد، حجم آب دریافتی کشاورز کاهش می‌یابد. زیرا پمپ‌ها از کار افتاده است.

این کشاورز با بیان اینکه خود من در زمینم از ژنراتور استفاده می‌کنم، می‌گوید: همه کشاورزان نمی‌توانند از ژنراتور استفاده کنند و نیاز است فکری اساسی در این خصوص انجام شود. درست است که ما در کشور مشکل آب داریم اما کمبود آب خیلی زیادی نداریم و بهترین راه حل این است که آبیاری مدیریت شود و از سیستم‌های نوین آبیاری استفاده شود. اگرهمین آب موجود در هر استانی مدیریت شود، کمبودی پیش نمی‌آید.

وی تاکید می‌کند: به‌دلیل عدم مدیریت آبیاری ممکن است کل زمین یک کشاورز نابود شود.

این کشاورز اضافه می‌کند: من با هزینه خود سیستم آبیاری‌ام را به سمت آبیاری تیپ برده‌ام و هیچ هدر رفتی در مزرعه‌ام اتفاق نمی‌افتد. با کمترین آب بیشترین بهره‌برداری را در زمین دارم. بنابراین نیاز است به جای قطع برق، آبیاری در مزارع مدیریت شود زیرا اگر تولید بخش کشاورزی پایین بیاید، ضرر آن به کشور و مواد غذایی وارد می‌شود.

نیاز به تامین ژنراتور برای سردخانه‌ها

یک کشاورز منطقه ورامین می‌گوید: ما گندم، جو و کلزا کشت می‌کنیم و باغ پسته داریم. اداره برق به‌دلیل حجم زیاد مصرف برق، برق الکتروپمپ چاه‌ها را نوبت‌بندی و منطقه‌بندی کرده است که شامل ما نیز می‌شود.

وی ادامه می دهد: در هفته دو ساعت برق هر کشاورز قطع می‌شود اما در هفته تماس می‌گیرند و زمان آن را برای برنامه‌ریزی‌ کشاورزان اطلاع می‌دهند اما تصور نمی‌شود که خسارت زیادی برای دو ساعت در هفته به زمین‌های کشاورزی وارد شود.

این کشاورز اضافه می‌کند: زمان قطعی برق منطقه ورامین از ساعت 13 الی 15 است و نوبت‌بندی شده و کشاورزان از آن استقبال می‌کنند زیرا قطعی برق در ساعت گرما قرار دارد و آبیاری برای زمین ضرر دارد. همیشه آبیاری باید در هوای خنک انجام شود.

وی تاکید می‌کند: البته نیاز است باغداران برای سردخانه‌های خود ژنراتور داشته باشند که در زمان قطعی برق از آن استفاده کنند و به محصول آنها آسیب وارد نشود.

با توجه به گفته‌های کشاورزان، قطعی برق در هر منطقه بازه زمانی و شیوه متفاوت دارد که در راستای حفظ امنیت غذایی و تولیدات کشاورزان و جلوگیری از خسارت به آنها باید در اسرع وقت برنامه‌ریزی‌های لازم توسط وزارت نیرو برای حفاظت از تولیدات این بخش انجام شود.

گزارش: شیما علائی کاشانی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید