Iranian Agriculture News Agency

تولید 17700 میلیارد ریال محصولات کشاورزی با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از تولید 17 هزار و 700 میلیارد ریال محصولات کشاورزی در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها در آذربایجان شرقی خبر داد.

تولید 17700 میلیارد ریال محصولات کشاورزی با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در آیین روز ملی انتقال یافته‌های تحقیقاتی کشت دیم که با حضور نماینده مراغه، عجب ‌شیر، سراجو و قلعه چای در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره) در آذربایجان شرقی، فرماندار مراغه و مدیران امور زراعت سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های مختلف کشور در مراغه برگزار شد، با اشاره به محدودیت های موجود درحوزه آب و خاک گفت: با توجه به این محدودیت، چاره‌ای جز افزایش بهره‌وری در بخش‌های مختلف کشاورزی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه کشاورزی در برخی از استانها از جمله آذربایجان ‌شرقی بر کشت دیم متکی است، افزود: افزایش عملکرد در واحد سطح کشت دیم از جمله اقدامات ارزشمند برای ارتقای بهره‌وری بخش کشاورزی استان به شمار می‌رود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به لزوم نگاه غیرسازه ای و نرم افزاری به جای نگاه سخت افزاری در کشاورزی گفت: به جای ظرفیت‌های جدید باید از توان موجود به صورت بهینه استفاده شود و طرح جهش تولید در دیم‌زارها، زمینه را برای استفاده بهینه از عرصه‌ها فراهم کرده است که باید از حمایت های ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره) در اجرای این طرح قدردانی کرد.

فتحی بیان کرد: در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها حدود 750 میلیارد ریال برای این استان هزینه شده که حدود 17 هزار و 700 میلیارد ریال عایدی در پی داشته است که نشان می‌دهد هر یک میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، 23 میلیارد تومان برای کشاورز عایدی دارد.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت دولت و مجلس از طرح جهش تولید در دیم‌زارها، گفت: اگر کل دیم‌زارهای کشور زیر پوشش این طرح قرار گیرد، علاوه بر افزایش بهره‌وری در تولید محصولات دیم، شاهد اشتغالزایی خواهیم بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه منابع آبی ما روز به روز کاهش پیدا می کند، اظهار کرد: کاری که در قالب طرح جهش تولید در دیم‌زارها انجام می‌شود، تزریق یافته‌های تحقیقاتی به مزارع و ادغام دانش بومی با دانش نوین است که نتایج بسیار مطلوبی در جهت افزایش بهره‌وری دارد.

فتحی از فعالیت 200 نفر از کارشناسان بخش خصوصی و 100 نفر از کارشناسان بخش دولتی در طرح جهش تولید در دیمزارها در آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: این طرح با مشارکت همه امکان موفقیت کامل را دارد بنابراین علاوه بر کارشناسان و بهره برداران، اعضای شورای روستا و متنفذین محلی نیز باید به اهمیت این طرح توجه داشته و کشاورزان و بهره برداران را به مشارکت در آن تشویق کنند چرا که اگر بتوانیم دیمزارهای کشور را به صورت کامل احیا کنیم، می توانیم در حوزه گندم به خودکفائی برسیم.

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار شهرستان ویژه مراغه نیز در این آیین حمایت بانک‌ها از بهره‌برداران کشاورزی را خواستار شد و گفت: عدم حمایت بانک‌ها با وجود تمام پیگیری‌ها ادامه دارد و مشکلات عدیده برای کشاورزان ایجاد کرده است.

مرتضی مینویی با تاکید بر اینکه بانک‌ها به تعهدات خودشان در راستای اعطای تسهیلات عمل نمی‌کنند، اضافه کرد: همین موضوع دلسردی کشاورزان را به بار آورده است.

وی راه‌اندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در مراغه را از دیگر نیازهای منطقه عنوان کرد و افزود: علاوه بر آن راه‌اندازی صندوق حمایت از بخش کشاورزی نیز به پیگیری نیاز دارد و می‌تواند گام موثری در راستای حمایت از کشاورزان باشد.

 

خبرنگار: مهسا رمضانی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید