Iranian Agriculture News Agency

تا پایان امسال؛

بیش از ۳۰ هزار سامانه قابل‌حمل برق خورشیدی بین عشایر توزیع می‌شود

مجری طرح برق روستایی شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) گفت: بیش از ۳۰ هزار سامانه قابل‌حمل برق خورشیدی برای تامین برق عشایر کشور تا پایان سال جاری توزیع می‌شود.

بیش از ۳۰ هزار سامانه قابل‌حمل برق خورشیدی بین عشایر توزیع می‌شود

به گزارش ایانا به نقل از، فرهاد شبیهی افزود: طرح تامین برق عشایر در جهت توسعه عدالت و ارائه خدمات متوازن در کشور از سال ۱۳۹۹ در دستور کار شرکت توانیر قرار گرفته و به‌صورت جدی در حال انجام است.

وی بیان کرد: بر اساس اعلام سازمان عشایر کشور، از تعداد ۳۵۳ هزار خانوار عشایر کشور، نزدیک به ۶۰ هزار خانوار عشایر کوچ رو از انرژی برق محروم هستند و شرکت توانیر با توجه‌به اهمیت قشر زحمتکش و مولد عشایر، برنامه تامین برق عشایر را از طریق سامانه‌های قابل‌حمل برق خورشیدی طرح‌ریزی و در دست اقدام دارد.

مجری طرح برق روستایی شرکت توانیر با بیان اینکه از ابتدای طرح تاکنون ۲۰ هزار سامانه قابل‌حمل برق خورشیدی با همکاری سازمان امور عشایر کشور و شرکت‌های توزیع نیروی برق در بین خانوارهای عشایر توزیع شده است، تأکید کرد: ۹۰ درصد هزینه این سامانه‌ها از سوی شرکت توانیر پرداخت می‌شود و فقط ۱۰ درصد قیمت کالا را عشایر جهت ارائه خدمات پس از فروش بهتر پرداخت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تهیه و تدوین دستورالعمل‌ها و مشخصات فنی استاندارد سامانه‌ها در شرکت توانیر با مشارکت سازندگان و مشاوران انجام شد، گفت: فناوری ساخت این سامانه در کشور بومی‌سازی شده و در حال حاضر با چهار شرکت دانش‌بنیان داخلی برای تامین سامانه‌ها قرارداد داریم که تا چند ماه آینده باتوجه‌به درخواست‌های ارسالی از سوی تولیدکنندگان برای اخذ گواهی استاندارد برای تولید، این تعداد افزایش خواهد یافت.

شبیهی افزود: باتوجه‌به شرایط زندگی و جابه‌جایی عشایر، کیفیت و دوام سامانه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برای شرکت توانیر برخوردار است و به همین سبب به‌طور مستمر ارزیابی و انجام آزمون‌های نمونه‌ای و مطابقت با استاندارد با محوریت پژوهشگاه نیرو و همکاری آزمایشگاه‌های مرجع انجام می‌گیرد.

وی گفت: از ویژگی‌های این سامانه، حفاظت‌های فیزیکی و الکتریکی و IP بالا، درگاهی‌های فلزی و ضربه‌گیرهای مناسب برای کارایی بهتر و دوام بیشتر در سکونتگاه‌های دورافتاده و سخت عبور عشایر است.

به گفته این مسئول، سامانه‌ها مذکور قابلیت دریافت انرژی از صفحات خورشیدی و ذخیره در باتری‌ها را برای دو روز ابری برای استفاده از تجهیزات قابل‌حمل و کم‌توان DC دارد.

وی ادامه‌داد: این سامانه‌ها از باتری لیتیومی برای ذخیره‌سازی بالاتر انرژی، طول عمر بیشتر باتری و سبک‌سازی دستگاه استفاده شده و پنج چراغ LED با اتصالات بادوام به همراه سامانه تحویل عشایر محترم می‌شود.

شبیهی گفت: لازم به ذکر است مکاتباتی با سایر مراجع به‌منظور توسعه تولید تجهیزات کم‌مصرف DC در داخل کشور همچون یخچال، تلویزیون، کره گیر و خامه‌زن، پمپ آب، پنکه و غیره برای استفاده عشایر انجام شده و مطالعات به‌منظور ارتقای سامانه‌های قابل‌حمل برق خورشیدی جهت اتصال دستگاه‌های الکتریکی متناسب با نیاز عشایر در دست انجام است.

مجری طرح برق روستایی توانیر از رایزنی با سازمان امور عشایر کشور برای برق‌رسانی به محل‌های اسکان عشایر با استفاده از شبکه سراسری برق یا نیروگاه‌های خورشیدی منفصل از شبکه برق خبر داد و افزود: تاکنون چند جلسه با سازمان امور عشایر دراین‌خصوص برگزار شده و به‌زودی پس از انعقاد تفاهم‌نامه دوجانبه اجرا خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید