Iranian Agriculture News Agency

معرفی 50 رقم گندم دیم توسط مرکز تحقیقات دیم کشور

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: موسسه تحقیقات دیم کشور از ابتدای فعالیت خود 50 رقم گندم دیم معرفی کرده است که عملکرد بالاتری داشته و نسبت به تنش های غیرزیستی و تنش خشکی مقاومت بالاتری دارند.

معرفی 50 رقم گندم دیم توسط مرکز تحقیقات دیم کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، حسین جعفری در سفر یک روزه به آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگاران گفت: یکی از اقدامات مهمی که باعث افزایش عملکرد در واحد سطح می شود استفاده از ظرفیت ژنتیکی ارقام مختلف است که خوشبختانه این ظرفیت در ذات محصولات زراعی وجود دارد و محققان ما این توانایی را دارند که این ظرفیت ها را شناسایی کنند و نسبت به انتقال ژن های مقاوم از طریق تلاقی ها و ارقام تجاری اقدام کنند.

وی افزود: خوشبختانه در سال های اخیر موسسه تحقیقات دیم موفق شده است ارقام بسیار خوبی را که میزان پروتئین بالا و مقاومت بالا نسبت به بیماری ها و تحمل بالا نسبت به تنش های غیرزیستی دارند را معرفی کند.

جعفری ادامه داد: با توجه به تغییرات اقلیمی که در کشور حادث شده است و در دنیا نیز شاهد آن هستیم ابزاری که برای کم اثر کردن تغییرات اقلیمی در دست داریم، استفاده از ظرفیت ژنتیکی ارقام است تا بتواند در شرایط تنش خشکی آخر فصل و شوری حداکثر عملکرد را داشته باشد که خوشبختانه ارقامی که موسسه تحقیقات دیم تولید می کند این ویژگی ها را دارد.

وی از معرفی 50 رقم گندم دیم در موسسه تحقیقات دیم کشور از شروع آغاز به کار این مجموعه خبر داد و گفت: این ارقام عملکرد به مراتب بالاتری نسبت به آنچه در گذشته وجود داشته است، دارند و دارای قابلیت بسیار خوبی در زمینه تحمل تنش های مختلف زنده و غیر زنده دارند.

 

خبرنگار: مهسا رمضانی

حجم ویدیو: 23.79M | مدت زمان ویدیو: 00:02:07
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید