Iranian Agriculture News Agency

آغاز کشت کلزا در مناطق معتدل شهرستان مرند

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند از آغاز کشت کلزا در مناطق معتدل این شهرستان خبر داد.

آغاز کشت کلزا در مناطق معتدل شهرستان مرند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اسماعیل الهیاری با اعلام اینکه با فرا رسیدن فصل کشت کلزا و آماده سازی زمین توسط کشاورزان کشت این محصول با نظارت کارشناسان فنی مدیریت جهادکشاورزی، مراکز و دفاتر آغاز شد گفت: توسعه و ترویج کشت کلزا در مزارع کشاورزی شهرستان علاوه بر سودآور بودن، افزایش حاصلخیزی خاک، افزایش عملکرد غلات و ایجاد تناوب، پایداری تولید گندم، کاهش آفات و علف‌های هرز و کمک به خودکفایی کشور برای واردات روغن نباتی، می‌تواند در مصرف بهینه آب و افزایش راندمان آب مصرفی در مزارع نقش بسزایی داشته باشد.

وی ادامه داد: به دنبال اقدامات ترویجی برای توسعه کشت و کار کلزا و همچنین تعیین شدن قیمت تضمینی مناسب، تامین انواع بذور هیبرید و آزاد سازگار با اقلیم شهرستان، تجهیز شبکه مراقبت و پایش در تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت با بهره‌گیری از علم و دانش مروجین مسئول پهنه و سایر بسته‌های حمایتی وزارت جهادکشاورزی، امیدواریم کشت دانه روغنی کلزا با استقبال خوبی از سوی کشاورزان مواجه شود.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند توضیح داد: رعایت زمان کشت این محصول تاثیر زیادی در افزایش راندمان تولید آن خواهد داشت که از کلزاکاران شهرستان درخواست داریم کشت محصول خود را در زمان تعیین شده انجام دهند تا با آغاز فصل سرما مزارع دچار خسارت سرمازدگی نشود.

وی یادآور شد: بازگشت بقایای گیاهی کلزا به خاک موجب تقویت عناصر غذایی آن می‌شود و از طرفی ریشه کلزا با نفوذ به عمق خاک و ایجاد خلل و فرج در خاک موجب بهبود وضعیت تهویه خاک می شود. این دانه روغنی به علت کودپذیر بودن و تثبیت ازت درخاک حاصلخیزی آن را بهبود می‌بخشد. کلزا به دلیل ویژگی‌ها و خصوصیات گیاهی، باعث کاهش تراکم علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها و در نهایت افزایش عملکرد محصول بعد از خود می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن و ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین است؛ روغن کلزا نیز به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع شده و فاقد کلسترول از کیفیت بالایی برخوردار است.

وی زارعین شهرستان را برای توسعه کشت کلزا دعوت به همکاری کرد.

 

خبرنگار: مهسا رمضانی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید