Iranian Agriculture News Agency

افزایش 40 درصدی سطح زیر کشت پسته در آذربایجان شرقی

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از افزایش 40 درصدی سطح زیر کشت پسته در آذربایجان شرقی نسبت به سال گذشته خبر داد.

افزایش 40 درصدی سطح زیر کشت پسته در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، شهرام شفیعی در حاشیه بازدید از مرکز فرآوری پسته در شهر یامچی مرند به خبرنگاران گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی در استان آذربایجان شرقی و بالا بودن EC آب در برخی مناطق از جمله حوضه آبریز دریاچه ارومیه، مطالعات لازم توسط کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی انجام و امکان سنجی شد تا کشت پسته در برخی از شهرستان های استان انجام شود و باغات پسته در استان توسعه پیدا کند.

وی با بیان اینکه شهرستان های اسکو، مرند، جلفا، آذرشهر و تبریز جزء شهرستان های پیشرو در کشت پسته هستند ادامه داد: کاشت پسته به دلیل ارزش اقتصادی بالا و ارزآوری این محصول و نیز تحمل نسبی به شوری بالای خاک، آب و کم آبی در تبدیل اراضی کم بازده به مناطقی با بهره وری بالا و در جایگزینی محصولات پرآب بر با این محصول از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه در استان 3 هزار هکتار باغ پسته وجود دارد که 2هزار و 250 هکتار آن باغات بارور و 750 هکتار آن نونهال و غیربارور است از برداشت 4 هزار 500 تن پسته خام در آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: میزان محصول پسته خشک آذربایجان شرقی سالانه 2 هزار و 45 تن است.

وی با بیان اینکه در زمینه فرآوری پسته مجوزهای لازم برای آغاز به کار چندین پایانه فرآوری پسته در استان صادر شده است و چند مرکز فرآوری پسته نیز بهره برداری رسیده است افزود: در استان آذربایجان شرقی  نزدیک به 18 مرکز فرآوری پسته وجود دارد که از این تعداد 6 مورد دارای خط کامل فرآوری با ظرفیت روزانه 6 تن در ساعت و بقیه به صورت نیم خط یا خانگی اقدام به فرآوری می‌کنند که برای جلوگیری از تر فروشی نیاز است مراکز فرآوری افزایش یابد.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از افزایش 40 درصدی سطح زیر کشت پسته در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: عمده ترین ارقام مورد کشت در استان رقمهای احمد آقائی و اکبری است، هرچند بقیه ارقام مانند کله قوچی، اوحدی، شاه پسند نیز در باغات استان کشت می‌شود. پایه های مرسوم استان بادامی زرند و پسته وحشی است، البته توسعه پایه های پر رشد امریکایی مانند UCB1 در استان از لحاظ مقاومت به سرما نیاز به مطالعه و بررسی دارد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: آفت کلیدی پسته در منطقه پسیل است که امسال با توجه به شرایط آب و هوایی طغیان کرده و باعث خسارت های زیادی از جمله ریزش میوه، برگ و کاهش عملکرد در محصول شده است. تلاش کارشناسان حفظ نباتات در راستای کاهش استفاده از سموم و مبارزه آفت با کارت زرد و صابون های حشره کش است.

 

 

 

خبرنگار: مهسا رمضانی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید