Iranian Agriculture News Agency

اطلاعیه فنی مدیریت باغبانی برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات کشاورزی

مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به‌منظور جلوگیری از سرمازدگی محصولات کشاورزی اطلاعیه صادر کرد.

اطلاعیه فنی مدیریت باغبانی برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مدیریت امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با صدور اطلاعیه ای فنی در راستای جلوگیری از سرمازدگی محصولات کشاورزی آورده است: به اطلاع کشاورزان استان آذربایجان شرقی می‌رسانیم که با توجه به پیش‌بینی‌های اداره هواشناسی و احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی، موارد زیر به منظور جلوگیری از آسیب‌های ناشی از سرمازدگی ضروری است:

کشاورزان نسبت به قطع آبیاری یا در صورت ضرورت انجام آبیاری بسیار جزئی برای غلیظ شدن شیره گیاهی و کاهش صدمات ناشی از سرمازدگی به گیاه اقدام کنند. برنامه تغذیه گیاهی که از قبل مورد استفاده قرار گرفته بررسی و استفاده از عناصری که قبلا در اختیار گیاه قرار داده نشده است تا تعادل عناصر غذایی برقرار شود.

محلول پاشی گیاهان یک روز قبل از سرمازدگی بر اساس اطلاعیه های اداره هواشناسی با محلول های مسی (اکسی کلرور مس و محلول بردو فیکس) صورت گیرد. در برداشت محصولات کشاورزی تعجیل شود. محلول پاشی فروت ست دانه‌دارها براساس اطلاعیه های اداره هواشناسی در شهرستان ها (زمانی که دمای شبانه روز به زیر صفر نرسد) انجام شود.

نسبت به تخلیه کردن آب سیستم های آبیاری تحت فشار و تخلیه آب سمپاش ها  اقدام شود. نسبت به بستن دریچه ها و محکم کردن بست پوشش گلخانه ها و بازبینی و کنترل پوشش های نایلونی و در صورت نیاز به بازسازی سریعاً اقدام شود. در گلخانه ها و سالن های پرورش قارچ نسبت به ذخیره سازی سوخت مایع اقدام شود. بازبینی و کنترل سیستم های گرمایشی گلخانه ها و در صورت نیاز تعمیر سریع و به موقع صورت گیرد.

در گلخانه ها نسبت به تامین آمینو اسیدها و کودهای پتاسه و جلبک‌های دریائی برای مقابله با سرمازدگی گیاهان و افزایش مقاومت نسبت به تنش ها اقدام شود. تنه درختان آسیب پذیر با مخلوط کائولن، قارچ کش و . . . مورد تایید کارشناسان جهاد کشاورزی پوشانده شود. با در نظر گرفتن اطلاعیه‌های اداره هواشناسی استان، در شهرستان هایی که دمای هوا به زیر صفر درجه خواهد رسید، از هرس درختان و غرس نهال اجتناب شود.

استفاده از ضد یخ های گیاهی در درختان آسیب پذیر در شهرستان‌هایی که دمای زیر صفر خواهند داشت توصیه می‌شود.

 

خبرنگار: مهسا رمضانی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید