Iranian Agriculture News Agency

بازدید رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از باغات پسته شهرستان میاندوآب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجانغربی در راستای حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی و رفع موانع تولید، از باغات پسته این شهرستان بازدید کرد.

بازدید رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از باغات پسته شهرستان میاندوآب

به گزارش خبرنگار ایانا در میاندوآب، رضا مقدم مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان در حاشیه این بازدید گفت: شش و نیم هکتار از باغات شهرستان به محصول پسته اختصاص دارد که سه هکتار از این باغات بارو هستند.

وی افزود: برداشت پسته در این شهرستان از واسط شهریور ماه آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود امسال با ۵۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته ۶ تن پسته از باغات این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف شود.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب یادآور شد: حدود ۱۰ سال است که باغداران شهرستان میاندوآب به علت درآمدزایی مناسب و مقرون به صرفه بودن این محصول، از تولید پسته استقبال می کنند.

وی توضیح داد: پسته یک محصول اقتصادی، با ارزش افزوده بالاست که تحمل زیادی به شوری دارد و سازگار با شرایط کم آبی و مقاوم به خشکی است و در خاکهایی با حاصلخیزی کم نیز قابلیت کشت و تولید دارد، از اینرو در راستای احیای دریاچه ارومیه و اصلاح الگوی کشت، توسعه کشت و جایگزینی محصولاتی با نیاز آبی کم نظیر پسته در قالب طرح حذف و جایگزینی باغات درجه ۳، به جای محصولاتی با نیاز آبی بالا مانند سیب توصیه و ترویج می شود.

مقدم اضافه کرد: هشت بهره‌بردار بطور مستقیم و ۱۶ نفر به‌صورت غیرمستقیم در زمینه تولید پسته در این شهرستان فعالیت دارند.

وی ابراز کرد: ارقام اکبری و احمد آقایی پسته به دلیل دیر گل بودن، سازگار با منطقه و مناسب جهت کشت در شهرستان میاندوآب است.

مقدم با اشاره به ضرورت توسعه صنایع تبدیلی در راستای بازگشت ارزش افزوده به بخش کشاورزی گفت: یک واحد پسته پاک کنی به ظرفیت سالانه ۱۵۰ تن با قابلیت پوست گیری، سورت و خشک کنی محصول پسته، با صرف اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال، در شهریور سال ۱۴۰۲ در زمینی به مساحت ۹۱۷ مترمربع با زیربنای ۴۵۰ مترمربع در اراضی کوی قره ورن این شهرستان تأسیس شده است که با بهره‌برداری از این واحد تولیدی، برای ۵ نفر بصورت مستقیم و پایدار، زمینه اشتغال فراهم شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در پایان بازدید از باغات پسته از کارگاه پسته کوی قره ورن نیز بازدید کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی، مدیران باغبانی و هماهنگی ترویج کشاورزی استان، معاون برنامه ریزی و توسعه فرماندار میاندوآب، معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی، رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی و مسئول باغبانی این شهرستان نیز در این بازدید، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی را همراهی می‌کردند.

 

خبرنگار: هومن مویدزاده

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید