Iranian Agriculture News Agency

مدیریت تغذیه بهینه گندم مهمترین راهکار افزایش تولید این محصول است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به آغاز کشت گندم پاییزه در مزارع استان گفت: یکی از مهمترین اقداماتی که برای افزایش تولید گندم باید انجام داد، بهبود تغذیه گیاهی این محصول استراتژیک است.

مدیریت تغذیه بهینه گندم مهمترین راهکار  افزایش تولید این محصول است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان‌غربی، علی دیانتی بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد پتانسیل مزارع گندم آبی و اکثریت پتانسیل تولید گندم دیم به دلیل تغذیه نامناسب از بین می‌رود.

وی افزود: در سال های اخیر با افزایش قابل توجه مصرف کودهای فسفاته و پتاسه در گندم‌زارهای استان شاهد بهبود چشمگیر تولید گندم در استان بوده‌ایم که این امر نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در بخش تغذیه گیاهی بازدهی اقتصادی بسیار خوبی به دنبال دارد.

دیانتی توضیح داد: با افزایش مصرف کودهای مورد نیاز گیاه، بازدهی تولید در حد قابل توجهی افزایش می یابد و این ارتقای تولید هزینه‌های اضافی مصرف کود را جبران می‌کند و علاوه بر این با بهبود کیفیت محصول، بالا رفتن ارزش افزوده، سلامت مصرف کننده نیز تضمین می شود.

وی گفت: همچنین با تغذیه مناسب مقاومت گیاهان در برابر تنش‌های  مختلف محیطی از جمله خشکسالی و شوری خاک افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: با استفاده از کوددهی مناسب می‌توان بهره‌وری آب را بهبود بخشیده و از هدررفت منابع آب نیز جلوگیری کرد.

دیانتی در ادامه از تمامی کارشناسان، مروجان و  کشاورزان پیشرو در خواست کرد در جهت رسیدن به تولید پایدار گندم و تضمین امنیت غذایی، اهتمام جدی برای آگاه سازی بهره‌برداران در راستای مصرف کودهای ماکرو و میکرو از جمله کودهای پایه بر اساس  آخرین یافته‌های تحقیقاتی علمی داشته باشند.

 

خبرنگار: هومن مویدزاده

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید