Iranian Agriculture News Agency

خرید تضمینی نزدیک به ۱۰۰ هزار تن گندم در کرمانشاه

مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه از توسعه خریدهای تضمینی مباشرتی در این استان خبر داد.

خرید تضمینی نزدیک به ۱۰۰ هزار تن گندم در کرمانشاه

 

ایرج صفایی در گفت و گو با خبرنگار ایانا، با اشاره به استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی گفت: این ساختار جدید در سال ۹۷ پیش بینی و در سال ۱۴۰۰ توسط هیئت وزیران به استان‌ها ابلاغ شد. استان کرمانشاه به عنوان استان پیشرو در همان سال، اتحادیه‌های صنفی و اتاق اصناف کشاورزی شهرستان‌های قصر شیرین و جوانرود را تشکیل داد که الگویی موفق برای سایر استان های کشور شد.

 وی افزود: تا به امروز ۱۰ اتاق اصناف برای ۱۰ شهرستان تاسیس شده است. اتحادیه‌های چهار شهرستان باقیمانده تشکیل شده و اتاق‌های مربوطه نیز در آینده نزدیک تشکیل، و برنامه به صورت ۱۰۰ درصدی در استان کرمانشاه اجرایی خواهد شد.

صفایی به صدور پروانه فعالیت برای کشاورزان اشاره کرد و گفت: در مرحله بعد، پروانه های فعالیت به پروانه کسب تبدیل شد؛ و کشاورزان عضو اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی استان، دارای پروانه کسب کشاورزی مانند سایر صنوف و مشاغل هستند. استان کرمانشاه در این حوزه یکی از سه استان پیشرو کشور است.

 مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه با اشاره به خریدهای تضمینی مباشرتی و توافقی در استان کرمانشاه گفت: ۹۷ هزار و ۱۲۵ تن گندم توسط تشکل های تعاون روستایی خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد افزایش داشته است. در ارتباط با خرید جو ۹ کمیسیون در استان تشکیل شده است که ۷ هزار و ۷۳۱ تن خرید انجام شده و نسبت به سال گذشته ۵۰۷ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: برای خرید کلزا ۱۱ کمیسیون در سطح شهرستان‌های استان تشکیل شد و کل ۸ هزار و ۳۸۷ تن محصول کشاورزان استان خریداری شد که ۱۱۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

صفایی ادامه داد: در ارتباط با دانه روغنی کاملینا ۵۴۵ تن تولید استان خرید شد که نسبت به سال گذشته ۳۱۳ درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: امسال برای آسایش حال کشاورزان که اقدام به کاشت محصول گلرنگ کرده بودند، از تخمین وزارت جهاد کشاورزی که چیزی بین ۶۰ تا ۷۰ تن بود، کمیسیون مربوطه تا به امروز حدود ۶ تن از محصول گلرنگ کشاورزان خریداری کرده است.

صفایی گفت: استان کرمانشاه به عنوان استان پیشرو در راه‌اندازی و تجهیز و احداث روستا بازارها ۱۰ روستابازار در ۱۰ شهرستان استان دایر کرده است. هدف اصلی این اقدام، رساندن محصولات کشاورز از مزرعه تا سفره با حذف واسطه‌های غیر ضروری با هدف کاهش قیمت‌ها و حمایت از تولید کننده و مصرف کننده است. 

وی افزود: احداث این روستا بازارها همچنان ادامه دارد و ما برنامه داریم شهرستان‌هایی که به واسطه نداشتن زمین مناسب هنوز موفق به احداث روستا بازار در آنها نشده‌ایم با همکاری سایر دستگاه‌ها و حمایت استانداری و فرمانداری‌ها اقدام کرده که این شهرستان ها نیز دارای روستابازار شوند.

صفایی ادامه داد: در این روستا بازارها یا خود کشاورز در صورت توانایی فروش به صورت مستقیم در روستا بازارها مستقر می‌شوند و یا توسط تشکل‌های زیر مجموعه تعاون روستایی خرید شده و در روستا بازارها عرضه می‌شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید