Iranian Agriculture News Agency

شهرستان خوروبیابانک ، آیین سنتی – مذهبی آب به بذر شلغم

آیین سنتی – مذهبی آب به بذر شلغم در 15 مرداد 1403 در مزارع کشاورزی شهر خور برگزار شد. به اعتقاد مردم خوروبیابانک پس از آیین شلغم کاری، هوا رو به سردی می‌رود و شدت گرمای تابستان کاهش می‌یابد.

شهرستان خوروبیابانک ، آیین سنتی – مذهبی آب به بذر شلغم

به گزارش خبرنگار ایانا در اصفهان، این آیین سنتی که قدمتش به پیش از اسلام بر می‌گردد، هر سال در نیمه مرداد در کشتخوان شهر خور با آدابی خاص برگزار می‌شود.

در این روز قبل از طلوع آفتاب با حضور مردم در محل و چند نفر از کشاورزان و سادات، با بذر افشانی زمین را آماده آبیاری کرده و هم زمان با طلوع آفتاب، آب به زمین مورد نظر هدایت می‌شود.

در این مراسم کشاورزی که از سهم آب فراوانی برخوردار است، اجازه کاشت شلغم را دارد. کشاورزان با صلوات و چاووشی خواندن این مراسم را انجام می‌دهند. روحانی شهر هم برای برکت محصول، دعا خوانده و کشاورزی که زمینش زیر کشت رفته با نان و روغن محلی از مردم پذیرایی می‌کند.

به اعتقاد مردم خوروبیابانک پس از آیین شلغم کاری، هوا رو به سردی می‌رود و شدت گرمای تابستان کاهش می‌یابد.

این آیین به شماره ۲۹۰۲ در مورخ ۲۲/ ۰۸/ ۱۴۰۲ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس به‌عنوان اولین اثر معنوی شهرستان ثبت شد. امروز نیز با حضور فرماندار، امام جمعه، جمعی از مسئولان شهرستان و مردم از ثبت این اثر میراث ناملموس رونمایی شد.

 

خبرنگار: سید محمد موسوی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید