Iranian Agriculture News Agency

رتبه‌بندی کارخانجات خوراک، تحقق خوداتکایی صنعت دامپروری

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان خوراک دام، طیور و آبزیان کشور از صرفه‌جویی بالای ارزی در صورت افزایش بهره‌وری و کیفیت محصولات کارخانجات تولید خوراک آماده دام، طیور و آبزیان خبر داد.

رتبه‌بندی کارخانجات خوراک، تحقق خوداتکایی صنعت دامپروری

محمد مسعودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: مرحله اول رتبه‌بندی کارخانجات خوراک دام و طیور کشور پس از تصویب در کارگروه ملی ارتقای بهره‌وری و همچنین طی ۳۰ ماه همکاری معاونت امور تولیدات دامی اتحادیه تعاونی‌های کارخانجات خوراک دام طیور و آبزیان کشور، سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور و موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با رصد و پایش ۵۵۰ کارخانه در سطح کشور مرحله اول خود را طی کرد.

وی افزود: در این مرحله این ۵۵۰ کارخانه با توجه به فرم‌های تدوین‌شده که زیر نظر دانشمندان موسسه تحقیقات علوم دامی استخراج‌شده بود، تکمیل و نمایندگان معاونت بهبود تولیدات دامی استان، نماینده تعاونی کارخانجات استان و نیز کارشناس فنی نظام‌مهندسی کشاورزی استان مورد بازدید و راستی آزمایی فرم‌های تکمیل‌شده وب‌سایت سانکا قرار گرفتند.

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان خوراک دام، طیور و آبزیان کشور ادامه داد: در این مرحله کارخانجات ازنقطه‌نظر اصول ساخت خوب (GMP) موردبررسی و آنالیز قرار می‌گیرند و قصد داریم در مراحل بعدی نسبت به استقرار نظام کنترل کیفی و درنهایت نظام تضمین کیفیت (QA) در کارخانجات به هدف اصلی رتبه‌بندی کارخانجات دستیابی پیدا کنیم.

وی توضیح داد: در حقیقت در این مرحله سعی کرده‌ایم که به یک نظام اطلاعاتی از تجهیزات فنی مستقر در کارخانجات به‌منظور برنامه‌ریزی برای تولید در سطح ملی دستیابی داشته باشیم تا با استفاده از این دیتا و همچنین استفاده از نرم‌افزار بتوانیم روند تولید خوراک در کشور را موردبررسی ارزیابی قرار داده و پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهیم.

 مسعودی خاطرنشان کرد: پس از رتبه‌بندی کارخانجات و استقرار نظام‌های کنترل کیفی و تضمین کیفیت، این اتحادیه به دنبال هدف ارتقاء و اورهال کارخانجات دارای فنّاوری پایین‌تر است و در برنامه‌ای ۵ ساله قصد دارد کارخانجات را به سطح قابل‌قبول بین‌المللی برساند.

وی افزود: این رویکرد نویددهنده این است که بتوانیم در آینده نه‌چندان دور بخشی از خوراک تولیدشده در کشور را بیمه کرده و این تضمین را به بهره‌برداران بدهیم که با خیالی آسوده از خوراک تولیدشده در کارخانجات با رتبه برتر را استفاده کنند.

مسعودی بابیان این‌که کارخانجات دوره رتبه پایین‌تر این فرصت را خواهند داشت که خود را به سطح متوسط به بالای کارخانجات کشور ارتقا دهند گفت: هدف ما در رتبه‌بندی مشارکت بیشتر کارخانجات در زنجیره تولید محصولات پروتئینی، ارتقای بهره‌وری خوراک تولیدشده در کشور و درنهایت جلوگیری از خروج ارز است.

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان خوراک دام، طیور و آبزیان کشور گفت: شعار اتحادیه در طرح رتبه‌بندی «هدیه ۳ میلیارد دلاری بخش تولید خوراک دام به دولت» است و صرفاً نیازمند حمایت‌های معنوی دولت هستیم.

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید