Iranian Agriculture News Agency

با هدف فعال کردن ظرفیت های ایجاد شده در تولید خوراک آبزیان انجام شود:

صادرات خوراک آبزیان

مدیر عامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام و طیور در پنل کشاورزی نشست اقتصادی اتحادیه اروسیا (EEF 24) ظرفیت های صادراتی کارخانجات را معرفی کرد.

صادرات خوراک آبزیان

 

محمد مسعودی در گفت و گو با خبرنگار ایانا ضمن اعلام این خبر افزود: در این پنل ضمن معرفی پتانسیل کارخانجات تولید کننده خوراک آماده ایرانی و خدمات قابل عرضه به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، ایران آمادگی کامل خود را برای مشارکت و عرضه محصول و خدمات به کشورهای عضو این اتحادیه اعلام کرد.

 مسعودی بیان کرد: در حال حاضر در کشور بیش از ۷۶ کارخانه تولید کننده انواع خوراک آبزیان فعالیت می کنند که از این تعداد صرفاً یک کارخانه مورد تایید اتحادیه اوراسیا جهت صادرات قرار گرفته است.

وی افزود:در حالی که  نیاز کشور به خوراک آماده آبزیان در سال نهایتا۵۳۰ هزار تن است؛ در یک شیفت کاری ظرفیتی معادل تولید  ۷۶۰ هزار تن در سال برای این محصول در کشور ایجاد شده است.

مدیر عامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان با بیان اینکه سازمان شیلات ایران مجوز تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن تولید خوراک آبزیان صادر کرده است افزود: کارخانجات تا امسال چیزی حدود ۳۵۰ هزار تن انواع خوراک  آبزیان در کشور تولید و بالغ بر ۵۷ هزار تن خوراک کپور و ۵ هزار تن خوراک قزل آلا صادر کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: ظرفیت خالی موجود کارخانجات را می‌توان با صادرات فعال کرد که این، در دستور کار اتحادیه قرار گرفته است. کارخانجات تولید کننده خوراک آبزیان، همگی از کارخانجات مجهز به فن آوری های نوین هستند که بالغ بر نیمی از ظرفیت اسمی تولیدی  این کارخانجات غیر فعال است.

مسعودی با تاکید بر این که با فعال سازی پتانسیل‌های صادراتی، ضمن پویاسازی این میزان ظرفیت، امکان کمک به ارزآوری در کشور نیز محقق می شود؛ افزود: یکی از بازارهای جذاب برای کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، شامل روسیه، بلاروس قرقیزستان، قزاقستان و ارمنستان، بازار خوراک آبزیان است که ظرفیتهای آن به تفضیل در پنل کشاورزی نشست اقتصادی اتحادیه اروسیا معرفی شد و مدیر کل پروژه «اگرو اکسپرس» اوراسیا که بعنوان سازمان غیرانتفاعی همکار اتحادیه، تمایل این سازمان را برای مشارکت و راه اندازی تجارت محصولات خوراک آبزیان اعلام کرد.

وی گفت: در نتیجه گزارشی که از این پنل به ریاست سازمان شیلات منعکس شد، مقرر است جلسه‌ای با حضور اتحادیه‌های ذیربط آبزیان در سازمان شیلات ایران با مرکزیت اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان  به منظور تشکیل کارگروه صادراتی و رفع موانع موجود تشکیل شود.



خبرنگار: شبنم مسعودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید