Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی:

تقویت زیرساخت‌های بخش کشاورزی برای دستیابی به امنیت غذایی/ سازمان تات باید پاسخگوی علمی و عملیاتی چالش‌های بخش کشاورزی باشد

وزیر جهاد کشاورزی بر تداوم سیاست‌ها و تقویت زیرساخت‌های بخش کشاورزی برای دستیابی به امنیت غذایی کشور تاکید کرد و گفت: سازمان تات به عنوان مغز متفکر بخش کشاورزی باید پاسخگوی علمی، عملیاتی و عینی چالش‌های بخش کشاورزی باشد.

تقویت زیرساخت‌های بخش کشاورزی برای دستیابی به امنیت غذایی/ سازمان تات باید پاسخگوی علمی و عملیاتی چالش‌های بخش کشاورزی باشد

به گزارش ایانا به نقل از سازمان تات، غلامرضا نوری قزلجه در نشست صمیمی با رئیس و مسوولان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و رؤسای مؤسسات تابعه، ضمن گرامیداشت یاد شهدای مقاومت به ویژه شهیدان سیدحسن نصرالله و هنیه، به بررسی چالش‌های موجود در بخش کشاورزی و اهمیت تداوم سیاست‌ها و تقویت زیرساخت‌های این حوزه پرداخت و بر لزوم توجه به امنیت غذایی تأکید کرد.

وی با تأکید بر این که سازمان تات به عنوان مغز متفکر وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخگوی مشکلات این بخش باشد، گفت: این سازمان باید برنامه تحقیقاتی برای ادامه مسیر داشته باشد و پاسخ‌های علمی، عملیاتی و عینی برای حل چالش‌ها ارائه کند.

نوری گفت: بخش کشاورزی یک بخش فنی است که بخش تحقیقاتی آن نباید دچار تحولات سیاسی شود. تحت هر شرایطی، طبق قانون اساسی مکلف هستیم به امنیت غذایی و خودکفایی برسیم و باید با سرعت بیشتری در این مسیر حرکت کنیم.

وی با اشاره به گزارش‌های ارائه ‌شده توسط رؤسای مؤسسات تابعه سازمان تات اظهار داشت: کارهای ارزشمندی در این سازمان انجام شده و به‌زودی نشستی تفصیلی با تک‌تک مؤسسات تات برگزار خواهد شد تا درباره اقدامات انجام‌ شده و نیازهای پشتیبانی کشور از این بخش بحث و تبادل‌نظر شود.

نوری بر اهمیت برنامه‌ریزی برای تولید بذور و واکسن‌ها تأکید کرد و گفت: باید وابستگی به واردات را کاهش دهیم. 

آموزش و ترویج بخش کشاورزی باید فعال‌تر از گذشته پیش رود

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص اهمیت آموزش و ترویج نیز افزود: آموزش و ترویج در بخش کشاورزی باید فعال‌تر از گذشته و با سرعت بیشتری پیش رود، باید از همه امکانات رسانه ملی و فضای مجازی استفاده کنیم ولی نباید از اهمیت ارتباط چهره‌به‌چهره با کشاورزان غافل شویم.

وی افزود: آنچه به دست می‌آوریم باید به سرعت به مزارع و فارم‌ها منتقل شود تا انتظاراتی که قانون اساسی، رهبری، رئیس‌جمهور و مجلس از ما دارند، تحقق یابد.

نوری با اشاره به نتایج تحقیقات محققان گفت: با وضعیت کنونی آب، قادر به تأمین امنیت غذایی کشور هستیم، اما ضروری است به تفکرات غلط درباره کشاورزی پاسخ داده شود.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین به چالش‌های مختلف پیش روی بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: نیاز به تداوم سیاست‌ها و فعالیت‌های در بخش کشاورزی ضروری است، زیرا بسیاری از موضوعات کشاورزی فنی و غیرسیاسی هستند و تغییرات مداوم در سیاست این بخش می‌تواند مشکلات جدی را به وجود آورد.

وی همچنین به نوع نگاه نامناسب به بخش کشاورزی انتقاد کرد و گفت: این بخش سهم بالایی (بیش از ۲۰ درصد) در اقتصاد و اشتغال کشور دارد و بسیاری از صنایع به آن وابسته‌اند. متأسفانه ارزش بخش کشاورزی به درستی درک نشده و تأمین اعتبار و سرمایه‌گذاری در این بخش نیازمند تغییر نگرش است.

نوری افزود: برخی معتقدند که باید در بخش کشاورزی وارد کننده باشیم، کشاورزی موجب توسعه کشور نمی‌شود و باید با صنعت توسعه پیدا کنیم. این تفکر، غلط است. همه کشورهای صنعتی، به ویژه هشت کشور صنعتی بزرگ دنیا، از نظر امنیت غذایی کمتر از ۱۰۰ درصد و وارد کننده نیستند، بلکه با تراز تجاری مثبت در امنیت غذایی و پیشرو در تولید هستند.

وی در پایان اظهار داشت: وظیفه داریم که برای حل مشکلات موجود بخش کشاورزی در مسیر فعالیت‌ محققان سازمان تات تلاش کرده و موانع را برطرف کنیم و با روحیه بالاتر و با انگیزه بیشتر، در راستای اهداف مندرج در برنامه‌ها و قوانین، حرکت کرده و از شرایط روزمرگی خارج شویم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید