Iranian Agriculture News Agency

اصلاح نژاد ماهی قزل‌آلا، قربانی بی‌مهری

با توجه به رتبه اول ایران درز تولید ماهی قزل‌آلا، عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی از ضمن اشاره به بی‌مهری به توسعه فعالیت‌های اصلاح نژادی این ماهی، از ضرورت عزم ملی برای دستیابی به این فن‌آوری سخن گفت.

اصلاح نژاد ماهی قزل‌آلا، قربانی بی‌مهری

حسینعلی عبدالحی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به این‌که اصلاح نژاد گونه‌های پرورشی در همه فعالیت‌های کشاورزی به‌عنوان یکی از باثبات‌ترین و مؤثرترین راه‌های افزایش تولید به شمار می‌رود و آبزی‌پروری نیز از این اصل مستثنا نیست بیان کرد: تاکنون در دنیا بیش از یک‌صد برنامه اصلاح نژادی برای آبزیان پرورشی انجام‌شده است که اکثر آن‌ها در مورد ماهی بوده است.

وی افزود: از مهم‌ترین اهداف برنامه‌های اصلاح نژادی، رشد بهتر ماهی، کاهش ضریب تبدیل غذایی، افزایش کیفیت گوشت و مقاومت در مقابل بیماری‌ها است که در ایران، صفت رشد سریع، صفات مقاومت در برابر بیماری خاص، صفات مرتبط باکیفیت گوشت ماهی در اولویت قرارگرفته است.

 

واردات تخم چشم زده و کم‌فروغی مرکز تکثیر داخلی

کارشناس بخش آبزی‌پروری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی تأکید کرد: دوام و توسعه پرورش ماهی قزل‌آلا در کشور به اصلاح نژاد، تکثیر و تولید تخم‌های باکیفیت مطلوب برای رشد در مزارع وابسته است.

وی: پایین بودن کیفیت تخم‌های داخلی و بچه ماهیان حاصله و در مقابل رشد مطلوب بچه ماهی حاصله از تخم وارداتی در دهه 1380 و افزایش بهره‌وری مزارعی که از تخم وارداتی استفاده کردند، موجب شد تا تقاضا برای واردات تخم چشم زده به‌سرعت افزایش‌یافته و در مقابل توان ناکافی مراکز تکثیر داخلی برای ارتقای کیفیت تولید باعث کم‌فروغ شدن تکثیر این ماهی برای تولید تخم نرمال شد.

عبدالحی یادآور شد: به همین منظور با توجه به‌ضرورت اصلاح نژاد و تولید تخم چشم زده باکیفیت، پروژه اصلاح نژاد ماهی قزل‌آلا بااعتباری حدود 300 هزار دلار، برای تدوین استراتژی و زمینه‌سازی ایجاد مراکز اصلاح نژاد ماهی قزل‌آلا توسط فائو با همکاری سازمان شیلات تدوین و اجرا شد.

 

لزوم عزم ملی برای توسعه اصلاح نژاد قزل‌آلا

عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی بابیان این‌که برای کاهش این وابستگی عزم ملی مراکز دانشگاهی، تحقیقاتی، اتحادیه‌ها و بخش خصوصی امری اجتناب‌ناپذیر است ادامه داد: ضرورت دارد سازمان مدیریت کشور نیز برنامه‌های توسعه شیلات و آبزی‌پروری را موردتوجه قرار دهد.

وی بابیان این‌که اصلاح نژاد در ایران جایگاه جهانی پیدا نکرده است گفت: این به علت فقدان هسته‌های اصلاح نژاد (NBC) و عدم وجود زیرساخت‌های اجرایی به‌صورت برنامه منسجم در کشور است. سازمان مدیریت کشور متناسب با برنامه توسعه، حمایت لازم را از اصلاح نژاد قزل‌آلا نداشته است.

 

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید