Iranian Agriculture News Agency

سند تک برگ ۹۳۱ هکتار اراضی کشاورزی شهرستان عسلویه صادر شد

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان بوشهر، از صدور ۹۳۱ هکتار سند تک برگ اراضی کشاورزی شهرستان عسلویه خبر داد.

سند تک برگ ۹۳۱ هکتار اراضی کشاورزی شهرستان عسلویه صادر شد

به گزارش خبرنگار ایانا در بوشهر، احمد مشایخی بیان کرد: سند تک برگ حاوی اطلاعات کاملی همچون مساحت، حدود، موقعیت جغرافیایی و مشخصات ملک است و امکان جعل و سوء استفاده به دلیل ثبت الکترونیکی اطلاعات در اینگونه اسناد بسیار کم است.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: صدور سند تک برگ موجب هویت بخشیدن به اراضی کشاورزی می شود و کشاورزان از بابت حد و حدود اراضی خود خیالشان آسوده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان عسلویه برای ۹۳۱ هکتار از اراضی کشاورزی اسناد تک برگ صادر و به کشاورزان تحویل داده شده است.

شناسایی دو مورد تغییر کاربری غیر مجاز در شهرستان گناوه

مدیر امور اراضی استان بوشهر، از شناسایی دو مورد تغییر کاربری غیرمجاز در شهرستان گناوه خبر داد و گفت: براساس ماده یک قانون حفظ کاربری، تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرک‌ها جز در موارد ضروری به تشخیص کمیسیون ممنوع است. بنابراین کشاورزان نباید بدون دریافت مجوز، به ساخت و ساز و اجرای طرح در اراضی کشاورزی اقدام کنند.

مشایخی توضیح داد: حفاظت از اراضی کشاورزی همواره از دغدغه‌های مهمی است که باید تلاش‌های فراوانی در راستای حفظ آنکه ضامن تامین امنیت غذایی است انجام داد.

وی بیان کرد: همکاری و همدلی در حفظ کاربری اراضی کشاورزی و تشویق بهره‌برداران به تجمیع و یکپارچگی اراضی به‌منظور افزایش عملکرد و کیفیت محصولات بسیار حائز اهمیت است و باید در این رستا برنامه‌های مدون و جامعی تنظیم کرد.

مدیر امور اراضی استان خاطرنشان کرد: رصد اراضی کشاورزی در راستای حفظ کاربری آن باید توسط واحد گشت شهرستان انجام شود که این امر منجر به شناسایی دو مورد تغییر کاربری غیر مجاز در اراضی زراعی و اخطار توقف عملیات شد.

شناسایی چهار مورد تغییر کاربری غیرمجاز در شهرستان دشتستان

مشایخی گفت: اقداماتی همچون برداشت یا افزایش شن و ماسه، خاکبرداری و خاکریزی، دپوی مصالح، دیوارکشی اراضی در صورت عدم دریافت مجوز و بدون رعایت ضوابط و مقررات از مصادیق تغییر کاربری غیر مجاز است و از انجام آن در اراضی کشاورزی باید خودداری کرد.

وی با تاکید بر حفظ کاربری اراضی و جلوگیری از خرد شدن آن افزود: خروج عرصه های کشاورزی از چرخه تولید، تغییر اقلیم و کاهش کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی از اثرات مخرب تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها است.

وی ادامه داد: پایش اراضی کشاورزی در برخی از مناطق استان به صورت هوشمند انجام می شود که به محض تغییر کاربری از طریق سامانه پایش خبر آن دریافت و توسط واحد گشت شهرستان صحت آن بررسی و اقدامات حقوقی آن صورت می پذیرد

مشایخی تصریح کرد: واحد گشت شهرستان دشتستان چهار مورد تغییر کاربری غیر مجاز شناسایی و برای جلوگیری از ادامه عملیات اخطاریه صادر کرد.

صدور ۱۲۰ سند تک برگ اراضی کشاورزی شهرستان تنگستان

مشایخی گفت: تشکیل پرونده برای مالکین اراضی کشاورزی جهت صدور سند تک برگ پس از رفع تداخل پلاک های مشمول مقررات موازی ملی و امور اراضی انجام می شود که در سامانه سحاک توسط مشاور طرف قراداد اداره ثت اسناد و املاک استان بارگذاری و به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جهت اظهارنظر ارجاع داده می شود.

مشایخی ضمن اشاره به اهمیت اجرای رفع تداخلات در صدور اسناد تک برگ افزود: با اجرای رفع تداخلات با حل اختلاف بین اراضی ملی و اشخاص، مساحت اراضی غیر ملی و ملی تثبیت می شود و موجب تسهیل در صدور اسناد تک برگ اراضی کشاورزی می شود.

وی بیان کرد: برای ۱۲۰ قطعه اراضی کشاورزی شهرستان تنگستان به مساحت هزار و ۲۴ هکتار در سال جاری سند تک برگ صادر شده است.

بازگشت ۱۷ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان عسلویه به چرخه تولید

مدیر امور اراضی استان بوشهر گفت: در راستای اجرای احکام تبصره ۲ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی، پس از انجام هماهنگی های لازم توسط مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان عسلویه و سازمان بازرسی کل استان و فرمانده یگان حفاظت امور اراضی استان و با اخذ دستورات قضایی و رعایت تشریفات اداری، با استفاده از ظرفیت امکانات اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان برای قلع و قمع ۴۰ مورد ساخت و ساز غیر مجاز تخریب شد.

مشایخی توضیح داد: اجرای قانون برای تغییر کاربری‌های غیر مجاز که منجر به صدور اخطاریه شده بود با حضور نماینده دادستان شهرستان، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان، فرمانده یگان حفاظت استان سرهنگ دانشمند و تامین امنیت توسط فرماندهی انتظامی شهرستان با حضور نیروهای اعزامی از فرماندهی انتظامی و یگان های تخصصی شهرستان، با ساز و برگ نظامی کامل، با تعداد سه خودرو نظامی و تعداد یک دستگاه لودر اداره راهداری و حمل و نقل جاده ایی و تعداد ۱۵ نفر پرسنل خدوم فراجا، عملیات قلع و قمع در روستای خره از توابع شهرستان عسلویه انجام پذیرفت.

وی یادآور شد: در این عملیات تعداد ۴۰ مورد مستحدثات غیرمجاز به مساحت تقریبی ۱۷ هکتار که عمدتاً دیوارکشی، ساختمان، فنداسیون بود تخریب شد. همچنین ارزش ریالی اراضی رفع تصرف و آزاده شده ۶۸۰ میلیارد ریال است.

 

خبرنگار: محمد بحرینی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید