Iranian Agriculture News Agency

سازمان دامپزشکی در یک سال اخیر محقق کرده است:

تولید 17 میلیون تن فراورده خام دامی سالم

معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور از تولید 17 میلیون تن فراورده خام دامی با نظارت و حمایت های بهداشتی این سازمان در یک سال اخیر خبر داد.

تولید 17 میلیون تن فراورده خام دامی سالم

به گزارش خبرنگار ایانا، مجتبی نوروزی در برنامه بزرگداشت روز ملی دامپزشکی  با اشاره به صد سالگی خدمات دامپزشکی دولتی در ایران گفت: نگاهی به خدمات یک صد سال اخیر دامپزشکی به معنای عام در کشور، حکایت از زحمات شبانه روزی و طاقت فرسای این قشر بی مدعا در حوزه تولید بهداشت و سلامت دارد.

وی افزود: بی‌انصافی است اگر در مقوله امنیت غذایی علاوه بر فرآوری غذا، به سلامت و بهداشت آن توجه نکنیم و چه بسا بدون توجه به بهداشت ره به جایی نخواهیم برد.

رئیس سازمان دامپزشکی  تاکید کرد: نیازمندی‌های جدیدی در عرصه آموزش و پژوهش در حوزه دامپزشکی وجود دارد و برای دستیابی به راه‌های مقابله جدید با بیماری‌ها، پژوهشگران و نخبگان دامپزشکی بار سنگین‌تری را بر دوش دارند.

وی ادامه داد: تولید واکسن در همه عرصه‌های انسانی و دامی در صد سال اخیر، مدیون و مرهون تلاش‌های بی‌وقفه دامپزشکان و دامپزشکی بوده است؛ که خطر بیماری‌های مهلکی مانند فلج اطفال، سرخک، سرخجه، دیفتری و کزاز و... که جان تعداد زیادی از مردممان را در معرض خطر جدی قرار داده بود به کمک دامپزشکان از بین رفته است.  امروز علاوه برالیجاد ایمنی خوب در جامعه انسانی ایران، تولیدات واکسن کشور ما به سایر کشورها نیز صادر می‌شود که این بخشی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران و جامعه دامپزشکی است.

نوروزی گفت: سازمان دامپزشکی کشور مفتخر است که با واگذاری امور تصدیگری در حوزه درمان، و بخش عمده‌ای از حوزه پیشگیری، با تاسیس ۸۰۰۰ مرکز درمانی، بیمارستان، درمانگاه، مرکز مایه کوبی و ... با اشتغال زایی بیش از ۵۰ هزار نفر متخصص کاردان، کارشناس، کارشناس ارشد و دامپزشک را به سازمان نظام دامپزشکی واگذار کرده است.

وی ادامه داد: در سطح کشور بیش از ۲۷۰ کارخانه داروسازی، واکسن سازی و مکمل سازی وجود دارد که با تولید ۳۰۰۰ قلم دارو، جمعیت دامی کشور را پشتیبانی و حمایت می‌کنند.

معاون وزیر افزود: سازمان دامپزشکی در یک سال اخیر، تامین، تضمین و حمایت از تولید ۱۷ میلیون تن فرآورده خام دامی، کنترل و نظارت بهداشتی ۱۳ میلیون تن نهاده وارداتی، حمایت بهداشتی ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در ماه و کاهش ۴۱ درصدی کانون‌های بیماری طیور را محقق کرده است.

وی ادامه داد:در جلوگیری از کشتار دام مولد، دامپزشکان نقش خوبی ایفا، و جمعیت دامی کشور را حفظ کردند که البته بازسازی ذخایر دست کم ۴ سال زمان خواهد برد.

نوروزی یادآور شد:در زمینه دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه از جمله هند، پاکستان، افغانستان، عراق، ترکیه، و حوزه خلیج فارس وارد کار جدی شدیم و به دنبال این هستیم که در کشورهای عضو بریکس، کمیسیون دامپزشکی را راه اندازی کنیم.

 

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید