Iranian Agriculture News Agency

نی، گیاهی با ارزش برای علوفه دام‌ها

کارگاه آموزشی تغذیه دام و شیردوشی گاومیش با حضور محققان بخش علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در شهرستان آبادان برگزار شد.

نی، گیاهی با ارزش برای علوفه دام‌ها

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، محقق بخش تحقیقات علوم دامی  مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در جمع دامداران حاشیه رودخانه بهمنشیر با اشاره به کمبود منابع علوفه‌ای و گرانی آن بر استفاده از گیاه نی در تغذیه دام‌ها تأکید کرد و گفت: اگرچه گیاه خودروی نی در کشاورزی به‌عنوان یک علف هرز و تهدید محسوب می‌شود اما می‌توان این گیاه را به‌عنوان یک علوفه با ارزش در تغذیه دام‌ها استفاده کرد و به‌این‌ترتیب این تهدید را به یک فرصت تبدیل کرد.

عزیز کردونی بیان کرد: نی در ابتدای فصل رشد (فروردین‌ماه) دارای ارزش غذایی خوبی است، به‌طوری‌که پروتئین خام آن در حدود گیاه یونجه است و می‌تواند در تغذیه دام‌ها مورداستفاده قرار گیرد.

وی توضیح داد: با گذشت زمان در اواسط و انتهای دوره رشد، گیاه نی خشبی می‌شود و ارزش غذایی خود را از دست می‌دهد به همین منظور برای جلوگیری از کاهش ارزش غذایی آن می‌توان آن را در ابتدای فصل رشد برداشت کرد و پس از خشک‌شدن و خردکردن با دستگاه خرمن‌کوب، برای سایر فصول ذخیره کرد.

 وی همچنین ضمن اشاره به روش تهیه سیلاژ نی و ذرت، استفاده از سیلاژ ذرت در تغذیه گاومیش‌ها را مور تأکید قرار داد.

نخلستان‌ها و زمین‌های حاشیه رودخانه بهمنشیر به طول کیلومترها متأثر از جریانات جزر و مدی خلیج‌فارس به طور طبیعی آبیاری می‌شود و در خلال این آبیاری نیزارهای وسیعی در حاشیه این رودخانه رشد می‌کنند که مشکلاتی را برای باغداران به وجود می‌آورند؛ می‌توان نی را در زمان‌های جزر آب برداشت کرد.

در ادامه دیگر عضو هیئت‌علمی بخش علوم دامی مرکز ضمن اشاره به تفاوت شیردوشی گاو و گاومیش، بر استفاده از دستگاه شیردوش سیار در دامداری‌های سنتی تأکید کرد.

بهاره طاهر دزفولی خاطرنشان کرد: جهت کاهش همخونی و ایجاد تنوع ژنتیکی از گاومیش نر به مدت طولانی در گله استفاده نشود و توسط نر سایر گله‌ها جایگزین شود.

در پایان باتوجه‌به وجود نخلستان‌های وسیع در منطقه، نشریه ترویجی تهیه شده در خصوص استفاده از برگ خرمای عمل‌آوری شده با اوره در تغذیه گوساله‌های پرواری گاومیش در بین دامداران توزیع شد.

شایان ذکر است این برنامه در راستای طرح جهاد میدانی محققان با عنوان تغذیه دام و شیردوشی گاومیش در روستای شهید یاسینی از توابع شهرستان آبادان برگزار شد.

 

خبرنگار: حدیث چاروسایی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید