Iranian Agriculture News Agency

آغاز برداشت لوبیا از مزارع اقلید، قطب لوبیای کشور

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید از عملیات برداشت لوبیا در بیش از 17 هزار هکتار مزارع این شهرستان به‌عنوان قطب لوبیای کشور خبر داد.

آغاز برداشت لوبیا از مزارع اقلید، قطب لوبیای کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در فارس، ارسلان صالحی بیان کرد: برداشت لوبیا از نیمه شهریورماه آغاز شده پیش‌بینی می‌شود تا پایان برداشت، بالغ‌بر 48 هزار تن لوبیای شهرستان به بازار کشور عرضه شود که این میزان حدود 75 درصد از لوبیای تولیدی استان فارس است.

وی با بیان اینکه برداشت لوبیا به‌صورت نیمه مکانیزه در شهرستان انجام می‌شود، ادامه داد: در هر هکتار حدود ۱۲ نفر-روز کارگر مشغول به فعالیت هستند که نقش بزرگی در اشتغال‌زایی فصلی منطقه دارد.

این مقام مسئول به نقش اصلاح شیوه‌های نوین کشت از جمله کشت چهار هزار و 500 هکتار لوبیا روی پشته اشاره کرد و افزود: با توسعه این شیوه کشت در شهرستان، علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف بذر، زمینه استفاده از دستگاه‌های برداشت نیز فراهم می‌شود.

به گفته وی؛ با هدف مصرف بهینه آب، در مزارع لوبیا، آبیاری با نوار تیپ، مه پاش و سایر سیستم‌های نوین آبیاری، در دستور کار قرار گرفته است.

صالحی همچنین به اهمیت استفاده از بذور گواهی شده در شهرستان تاکید کرد و توضیح داد: پیگیری‌های لازم در زمینه تامین بذر توسط شرکت‌های تولیدکننده بذر شهرستان با هدف تولید و عرضه بذر گواهی شده به شهرستان انجام شده تا علاوه بر حفظ ارزش ژنتیکی بذر، ارقام جدیدی مانند صالح، غفار، کوشا، صدری، لوبیای قرمز دادفر و کوشا و لوبیا سفید درسا نیز تولید و به سبد بذری کشاورزان شهرستان افزوده شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید خاطرنشان کرد: خانواده بقولات به خصوص لوبیا علاوه بر افزایش حاصلخیزی خاک نقش موثری در تامین علوفه دام داشته به طوری که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری 50 هزار تن علوفه برای تغذیه دام تامین شود.

 

خبرنگار: شیدا اشتری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید