Iranian Agriculture News Agency

تولید موز گلخانه‌ای برای نخستین بار در بیضا

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا از تولید موز گلخانه ای برای اولین بار در این شهرستان خبر داد و گفت: پیش بینی می شود به میزان دو هزار و 500 کیلوگرم موز از این واحد گلخانه‌ای برداشت و روانه بازار مصرف شود.

تولید موز گلخانه‌ای برای نخستین بار در بیضا

به گزارش خبرنگار ایانا در فارس، صدیقه مویدی بیان کرد: این محصول گرمسیری به‌صورت آزمایشی در سطح 500 مترمربع یکی از گلخانه‌های این شهرستان و با 50 اصله درخت در حال تولید است.

به گفته وی؛ نهال‌های موز کشت شده تماما از رقم کاواندیش یا پاکوتاه است که قابلیت صادرات نیز دارد.

مویدی افزود: متداول‌ترین روش برای تکثیر موز پاکوتاه جداسازی پاجوش‌های گیاه است که بهترین زمان برای جداسازی بعد از برداشت میوه بوته اصلی و سپس تقسیم گیاه است.

این مقام مسئول ادامه داد: با هدف صرفه‌جویی و افزایش کارایی و راندمان مصرف آب این محصول گلخانه‌ای به روش نوار تیپ آبیاری می‌شود.

وی توضیح داد: میوه‌های گرمسیری دمای بسیار پایین و بسیار بالا را نمی‌‌توانند تحمل کنند، به‌طوری که در دمای زیر 10 الی 15 درجه سرمازده و دمای بالای 35 درجه سانتی‌گراد به آنها آسیب می‌رساند و در دمای بالاتر از 40 درجه سانتی‌گراد، تولید تجاری اغلب آنها متوقف می‌شود، بنابراین یک محدوده دمایی ملایمی را می‌توانند تحمل کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا خاطرنشان کرد: شهرستان بیضا با دارا بودن 63 هکتار سطح گلخانه ای، دارای رتبه نخست تولیدات گلخانه ای در استان است و عمده این محصولات شامل؛ فلفل دلمه‌ای، خیار سبز، گوجه‌فرنگی، سبزیجات مدیترانه‌ای، گیاهان دارویی و بادمجان است.

 

خبرنگار: شیدا اشتری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید