Iranian Agriculture News Agency

نیاز به سرمایه گذاری هزار همتی در زیرساخت‌های آب و خاک کشور

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بر لزوم هوشمند سازی سیستم های آبیاری با هدف استفاده بهینه از آب کشاورزی تاکید کرد.

نیاز به سرمایه گذاری هزار همتی در زیرساخت‌های آب و خاک کشور

به گزارش خبرنگار ایانا صفدر نیازی شهرکی در مراسم افتتاح هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی آیفارم با اشاره به محدودیت های تامین آب در کشور، این را عامل تعیین الگوی کشت در کشاورزی کشور قلمداد کرد.

وی گفت: امروز در حدود سه میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار اجرای سامانه های نوین آبیاری در کشور اجرا شده که ۹۹ درصد تجهیزات و امکانات آن در داخل کشور تامین و‌ تولید شده اند. 

نیازی یادآور شد: هنوز سامانه های هوشمند به معنای واقعی کلمه در کشور پیاده سازی نشده، و در حال حاضر بیش از ۱۰۰ مزرعه به صورت پایلوت در کشور توسط ۱۷ شرکت دانش بنیان به این سامانه‌ها مجهز شدند.

وی افزود: بدون شک نیاز آبی گیاه در دوره‌های مختلف رشد متفاوت است و این سامانه‌های هوشمند با محاسبه نیاز آبی گیاه بر مبنای دوره رشد، نوع خاک و شرایط اقلیمی، از آبیاری بیش از نیاز جلوگیری می‌کنند که در حال حاضر اجرای این سیستم‌ها به شدت مورد تاکید معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی است.

نیازی با اعلام اینکه در حال حاضر نیاز سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌های آب و خاک بالغ بر هزار همت است گفت: اعتبار مورد نیاز برای اجرای اهداف برنامه هفتم توسعه در حوزه زیرساخت‌های آب و خاک سالانه ۱۴۷ همت است. در حالی که کمتر از ۵ همت بودجه در اختیار این حوزه قرار گرفته است و باقی بودجه مورد نیاز از محل سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی تامین خواهد شد.

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید