Iranian Agriculture News Agency

قانون‌گریزی ماحصل ادغام مکرر لایحه جامع منابع طبیعی

ادغام‌های مکرر لایحه جامع منابع طبیعی و آبخیزداری هرچند مورد مخالفت بسیاری از کارشناسان قرار داشت، اما با ادامه روند بررسی این لایحه در مجلس، نگرانی‌های حاکی از قانون‌گریزی و از دست رفتن شفافیت مواد قانونی تشدید شده است.

قانون‌گریزی ماحصل ادغام مکرر لایحه جامع منابع طبیعی
قانون‌گریزی ماحصل ادغام مکرر لایحه جامع منابع طبیعی

دبیر انجمن علوم خاک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اشاره به ادغام‌های مکرر و غیرکارشناسانه لایحه جامع منابع طبیعی گفت: شکل‌گیری لایحه جامع منابع طبیعی با تدوین لایحه جامع خاک کلید خورد که در دولت با لایحه دیگری به نام آلودگی خاک که ماهیت محیط زیستی داشت، ادغام و به مجلس ارائه شد. اما در مجلس این لایحه که خود ترکیبی از دو لایحه بود، با لایحه جامع آبخیزداری ادغام شد؛ این در حالی است که ادغام‌های مکرر موجب شده با از دست رفتن شفافیت برخی مواد قانونی، زمینه گسترش بیش از پیش قانون‌گریزی در حوزه منابع طبیعی فراهم شود.

علیرضا نصرت فلاح‌آباد با بیان اینکه این ادغام لوایح با مخالفت بسیاری از کارشناسان و تدوین‌کنندگان لایحه اولیه روبه‌رو شد، افزود: لایحه جامع خاک نخستین‌بار در سال 83 توسط انجمن علوم خاک و معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تهیه و تدوین که با نهایی شدن آن در سال 88 تقدیم مجلس شد، اما در نخستین جلسه با کمیسیون کشاورزی مجلس در آذرماه 89 به بررسی مسائل و مشکلات خاک پرداختیم. اما با ادغام این لایحه صرف‌نظر از اینکه مشکلات گذشته به قوت خود باقی ماند، زمینه بیشتری برای تجاوزات به عرصه‌های منابع طبیعی مهیا شد.

وی تصریح کرد: علی‌رغم بی‌توجهی به مخالفت‌های انجمن و کارشناسان در ادغام لوایح، اما در بیش از پنج جلسه در کمیسیون کشاورزی مجلس، مسائل و مشکلات حوزه خاک کشور به سمع نمایندگان رسید که جز در مواردی، این لایحه با ترکیب قبلی در مجلس پیش می‌رود.

این دکترای علوم خاک ادامه داد: با توجه به قدمت 40 ساله انجمن علوم خاک کشور، برگزاری 12 کنگره و هشت همایش سالانه ملی، یکی از پرسابقه‌ترین سازمان‌های مرتبط به خاک به‌شمار می‌رود که بر همین اساس، همچنان این لایحه را پیگیری می‌کند.

نصرت فلاح‌آباد با اشاره به برخی ایرادات وارده و مشکلات لایحه جامع منابع طبیعی اظهار داشت: در ماده (9) این لایحه که به واگذاری اراضی 1.5 برابر مساحت طرح هادی روستا اشاره شده است، موضوع اصلی توسعه روستا و نه حفاظت از اراضی ملی و طبیعی است که این خود نیاز به کارشناسی قوی دارد.

عضو هیئت علمی و استادیار تحقیقات خاک و آب در پایان خاطرنشان کرد: مهم‌ترین دغدغه انجمن علوم خاک و سایر کارشناسان این حوزه، حفظ منابع خاک است و در تأیید، رد و یا اصلاح مواد قانونی، هیچ سود و زیانی را متحمل نمی‌شود که به همین دلیل از نمایندگان کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم تا فرصت را در اختیار انجمن و کارشناسان قرار دهند تا بتوانیم بیشتر مشکلات خاک را مطرح کرده و در جریان قرار گیرند./

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-911017-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید