Iranian Agriculture News Agency

گل‌های عمودی به کمک هوای کثیف تهران می‌آیند/ راه‌کارهایی برای کاهش آلودگی هوا

در شرایطی که هوای تهران و سایر کلان‌شهرها ناسالم گزارش می‌شوند، کاشت گل‌های عمودی راه‌کاری به مراتب تأثیرگذارتر از برگزاری جلسات و تشکیل کمیته‌های بدون فایده و نتیجه است.

گل‌های عمودی به کمک هوای کثیف تهران می‌آیند/ راه‌کارهایی برای کاهش آلودگی هوا
گل‌های عمودی به کمک هوای کثیف تهران می‌آیند/ راه‌کارهایی برای کاهش آلودگی هوا

مجری و مخترع پنل‌های کاشت گل‌های عمودی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) در حاشیه چهارمین نمایشگاه چوب، کاغذ و تجهیزات وابسته که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، با بیان اینکه در حال حاضر تکنیک کاشت گل به‌صورت عمودی در کشور قابل اجرا است، گفت: کاشت گل‌های عمودی با توجه به قابلیت اجرا بر روی دیوار ساختمان‌ها و اشغال فضای بسیار اندک آن هم از سطح عمودی، کم بودن فضای سبز کلان‌شهرها و جذب ذرات معلق در هوا می‌تواند راه‌کاری مؤثر برای تمیز شدن هوای شهرهای آلوده باشند.

حسین افشار افزود: زمانی که گیاهان عمومی بر روی ساختمان‌ها قرار می‌گیرند، با توجه به ارتقاع سبزی که تشکیل می‌دهند، ذرات معلق موجود در هوا که موجب آلودگی و اثرات سوء بر سلامت انسان‌ها می‌شوند را جذب می‌کنند و این عامل به کاهش غلظت آلاینده‌ها کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: کاشت گل‌های عمودی از انعکاس مجدد نور خورشید جلوگیری می‌کند که از میزان دمای هوا نیز کاسته می‌شود. به تبع آن و صرف نظر از افزایش دو درصدی عایق‌بندی ساختمان‌ها با استفاده از این تکنیک که به‌عنوان اختراع در کشور به ثبت رسیده است، به زیباسازی فضا و مناظر شهر نیز کمک می‌شود.

ساختمان شهرداری منطقه 10، بلندترین ارتفاع سبز تهران

مدیر گروه تولیدی چوب افشار ادامه داد: در شهری مثل تهران که در برخی از مناطق، اصلاً فضای سبز پیش‌بینی نشده است و یا به‌دلیل قیمت بالای زمین که شهرداری نمی‌تواند با خرید و تخریب ملک‌ها فضای ایجادشده را به پارک تبدیل کند، کاشت گل‌های عمودی به افزایش سرانه فضای سبز در این مناطق کمک می‌کند.

افشار با اشاره به معضلات شهرهای پرجمعیت تأکید کرد: یکی دیگر از فواید استفاده از تکنیک پنل‌های کاشت گل به‌صورت عمودی، جلوگیری از انعکاس صدا است که از بزرگ‌ترین معضلات شهرهای بزرگ به‌شمار می‌رود؛ چرا که زندگی در ساختمان‌هایی که در مجاورت بزرگراه و یا خیابان‌های پرتردد قرار دارند که از طرفی هم شیشه‌ها به‌صورت عایق‌بندی و دوجداره نصب نشده‌اند، موجب می‌شوند تا 20 تا 25 db اضافه‌تر از استانداردی که برای تحمل صدا تعریف شده است، امواج به گوش برسد که این امر موجب عصبانیت و پیدایش حالت تهاجمی در افراد می‌شود.

وی با اعلام خبر تشکیل کمیته کاشت گل‌های عمودی یادآور شد: نخستین نمونه اجرای این طرح به‌صورت پایلوت بر روی ساختمان مرکزی سازمان پارک‌ها و فضای سبز حدود چهار سال پیش انجام شد که پس از آن حدود یک سال پیش بلندترین ارتفاع سبز در تهران با ارتفاع 20 متر را بر روی ساختمان شهرداری منطقه 10 ساختیم که سپس کاشت گل‌های عمودی در پنل‌های چوبی را به‌صورت اختراع به ثبت رساندیم.

افشار ایران را تنها کشور سازنده پنل‌های عمودی چوب دانست و اظهار داشت: این اختراع با همکاری تقی‌یاری، آقارفیع و اینجانب به ثبت رسیده که در حال حاضر نیز با توجه به اینکه می‌توان در تمام مناطق و فضاها از آن استفاده کرد، مورد استقبال بخش خصوصی قرار گرفته و امید می‌رود تا با این شیوه در آینده شهری پاک‌تر و زیباتر داشته باشیم.

وی در پاسخ به وجود موارد مشابه این پنل‌ها در سایر کشورها گفت: تکنیک کاشت گیاهان عمودی به‌دلیل تخصصی بودن آن به‌صورت انحصاری تنها در اختیار چند کشور ازجمله فرانسه، اسپانیا، روسیه و فنلاند است که البته در ساخت پنل‌ها یا از نمدهایی که از فشردگی بافت کمی برخوردار هستند و یا از فلز و ورق‌ها گالوانیزه، پلاستیک و... استفاده شده و ساخت پنل از چوب تنها در کشور ما به اجرا درآمده است.

مجری و مخترع پنل‌های کاشت گل‌های عمودی در تشریح معضلات کاشت گل‌های عمودی افزود: تکنیک کاشت گل به حالت عمودی سال‌ها است که به‌دلیل آلودگی کلان‌شهرها و همچنین کم بودن سرانه فضای سبز مطرح شده، اما این شیوه معضلاتی را نیز دارد که با تحقیقات بسیاری که در این زمینه انجام شده، این مشکلات مرتفع شده است.

افشار تصریح کرد: در زمان آبیاری گل‌های عمودی بخش قابل توجهی از خاک شسته شده و از دست می‌رود که در نتیجه باید از خاکی در این پنل‌ها استفاده کرد که با آبیاری میزان حجمش افزایش یابد تا در پنل جابه‌جایی نداشته باشد.

به گفته وی، تحقیقات ساخت این نوع خاک حدود دو سال به طول انجامید، اما در نهایت خاکی ساخته شده تا علاوه بر تأمین مواد غذایی ریشه گیاه، با آبیاری به افزایش حجم برسد که در نتیجه از ریخته شدن آن به بیرون پنل جلوگیری شود.

افشار از وزن زیاد پنل‌ها نیز به‌عنوان یکی دیگر از مشکلات کاشت گل‌های عمودی یاد کرد و ادامه داد: به‌دلیل اینکه خاک، آب را جذب می‌کند و با افزایش وزن نسبت به حالت اولیه روبه‌رو می‌شود، باید در ساخت پنل‌ها از سازه‌هایی استفاده کرد که وزن سبک و در عین حال مقاومت خوبی دارند، چرا که در ساختمان‌های از پیش ساخته شده برای تحمل وزن این سازه‌ها تدبیری اندیشیده نشده است.

وی تأکید کرد: برای همین منظور، پنل و گلدان‌هایی را طراحی کردیم که علاوه بر وزن سبک و داشتن فضای مناسب، برای ریشه با دارا بودن زوایایی اجازه رشد به گیاه را بدهد. علاوه بر اینکه باید از گیاهانی برای کاشت عمودی استفاده می‌شد که به تغییرات شدید دما و یا آب و هوایی مقاوم باشند.

افشار در پایان خاطرنشان کرد: از گیاهانی همچون ابری نقره‌ای، ابلق، پاپیتال و حتی گل‌های فصلی مانند بنفشه، کلم، گل همیشه بهار و... می‌توان استفاده کرد. البته به شرط اینکه ساقه بلند و یا ریشه زیاد و گسترده‌ای نداشته باشند./

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-911019-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید