Iranian Agriculture News Agency

برگزاری پنجمین گردهمایی معاونان محیط زیست طبیعی سراسر کشور در خوزستان

پنجمین گردهمایی معاونان محیط زیست طبیعی سراسر کشور با حضور دکتر محمدی‌فاضل معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی در خوزستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در پنجمین گردهمایی معاونان محیط زیست طبیعی سراسر کشور در اهواز برگزار شد، گفت: در سال‌های اخیر، بیشتر فعالیت‌هایی که در حوزه منابع طبیعی کشور انجام شده، به طمع توسعه بوده است.

دکتر اصغر محمدی‌‌فاضل افزود: در مناطق مختلف کشور، اقداماتی در بخش منابع طبیعی انجام شده و یا در شرف انجام است که راه‌های رفته و تجربه‌های شکست‌خورده‌‌اند و به هیچ‌وجه کوچک‌ترین شانسی برای موفقیت ندارند. تنها دلیل انجام این اقدامات، توجه به منافع کوتاه‌مدت بوده است.

وی با بیان اینکه تالاب‌ها ظرفیت بسیار بالایی در زمینه‌های مختلف دارند، خاطرنشان کرد:‌ حتی بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌های یک اکوسیستم مانند تأمین آب، تولید اکسیژن، کاهش گرما، جذب آلودگی‌ها، تالاب‌ها تنها با تولید پروتئین و برداشت ماهی نقش بسیار بزرگی در اقتصاد منطقه خود دارند و می‌توان گفت که بهره‌برداری از تالاب‌ها به مراتب از بهره‌برداری در حوزه نفت بیشتر است.

محمدی‌فاضل ادامه داد: اگر همه ظرفیت‌های کشور ازجمله نفت، آب و تالاب‌ها با همه پتانسیل‌های هرکدام، در کنار هم مورد توجه قرار بگیرند، باعث توسعه خواهند بود.

وی تصریح کرد:‌ سازمان حفاظت محیط زیست با رویکرد توجه به ارزش‌های زیست‌بوم‌های طبیعی به‌ویژه در زمینه گردشگری و همچنین توجه به ظرفیت جوامع بومی، از پتانسیل‌های اقتصادی و اجتماعی هر منطقه به‌عنوان یک فرصت ویژه استفاده می‌کند.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به سند تهیه شده برای حفاظت تالاب شادگان در سال‌های گذشته، یادآور شد: امید است با امضای این سند، قدمی نه‌تنها برای کشور، بلکه در عرصه‌های بین‌المللی برداشته شود.

محمدی‌فاضل تأکید کرد: 18 استان آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، بوشهر و چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی و جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، کردستان، گلستان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان و همدان از محل اعتبارات جزء (3) بند (2) ماده واحد بودجه سال 1390 اعتبارات ویژه‌ای در زمینه‌ گرد و غبار، تالاب‌ها و دریاچه‌‌ها دریافت کرده‌اند.

در ادامه این نشست، معاون عمرانی استانداری خوزستان نیز گفت: خوزستان استانی است که از از لحاظ عرصه جغرافیایی و نوع منابع طبیعی بی‌نظیر است.

محسن پویا افزود: این استان به‌خاطر داشتن رودخانه های فراوان، حجم آب بالایی را در خود ذخیره دارد و این حجم بالای آب نعمتی به نام هور هویزه را در خود پرورش داده است که با احداث سد کرخه این تالاب به آن خواستگاهی که باید داشته باشد، نرسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته با فراهم کردن مقدمات، تالاب شادگان را به محلی مناسب برای ورود گردشگران تبدیل کردیم که این پروژه نتیجه خوبی در برداشت و چه از لحاظ یک فرد حقوقی یا حقیقی اگر محیط‌های زیست منطقه را در معرض دید عموم قرار دهیم، علاوه بر رونق گردشگری، باعث سالم ماندن و پایداری محیط زیست هم می‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان خوزستان نیز در این نشست اظهار داشت: خوزستان دارای اقلیم خاص و متنوعی است؛ به‌طوری‌که بخش شمالی استان، در ارتفاعات کوه‌های زاگرس این موقع از سال پوشیده از برف است؛ در حالی که در بخش جنوبی استان، در شهرهای آبادان و خرمشهر در حال حاضر هوای بهاری دارد و این اختلاف اقلیم‌ها در استان خوزستان باعث به‌وجودآمدن پوشش جنگلی خاص در کوه‌های زاگرس شده است.

احمدرضا لاهیجان‌زاده با بیان اینکه خوزستان داری پنج رودخانه مهم در کشور است، تصریح کرد: به علت وجود این رودخانه‌ها، خوزستان از لحاظ دارا بودن زمین‌های حاصلخیز مناسب کشاورزی پتانسیل بالایی دارد، ولی یکی از جنبه‌های منفی این مسئله بحث زمین‌خواری است که این استان بعد از تهران دومین جایگاه را از این لحاظ دارا است.

وی یادآور شد: طی پنج سال گذشته، پنج همایش کشوری محیط زیست برگزار شده است که سه مورد از این همایش‌ها به میزبانی این استان بوده است و خوزستان این توانایی و قابلیت را دارد که به‌عنوان دبیرخانه فعال این سازمان باشد و با همکاری سایر استان‌ها و نهادها، مسائل و مشکلات که گریبانگیر محیط زیست کشور است را برطرف کند.

گفتنی است، در ادامه این نشست، معاونان محیط زیست طبیعی سراسر کشور به ارائه گزارشی از اقدامات در زمینه اعتبارات ویژه تالاب‌ها پرداختند./

V-911116-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید