Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن علوم خاک:

مدیریت واحدی بر منابع خاکی کشور وجود ندارد

دبیر انجمن علوم خاک با بیان اینکه منابع خاک یکی از ذخایر و جزئی از منابع طبیعی کشور است، گفت: در حال حاضر عملاً مدیریت واحدی بر منابع خاک وجود ندارد.

علیرضا فلاح نصرت‌آباد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب افزود: از منظر قانون‌گذاری، سازمان منابع طبیعی باید بر منابع خاک مدیریت داشته باشد و این امر نیز به‌گونه‌ای باشد که در ماده‌های متعدد از لایحه جامع منابع طبیعی که همان لایحه اولیه خاک است، دیده شود.

وی تصریح کرد: در این مقطع از کشور عملاً مدیریت واحدی در رابطه با منابع خاک وجود ندارد، به‌طوری‌که در حوزه‌های آبخیز این امر با سازمان جنگل‌ها و مراتع و در حوزه‌های دشت به‌ویژه اراضی قابل کشت تحت مدیریت معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی است.

دبیر انجمن علوم خاک ادامه داد: از آنجا که نوع فعالیت این دو نهاد با هم متفاوت است، در بسیاری از موارد که مدیریت بخش‌های مختلف به منابع طبیعی واگذار شده، پینشهاد می‌شود تا وزارت جهاد کشاورزی مدیریت واحد را در دست بگیرد و درباره واگذاری هر بخش به زیرمجموعه‌های خود تصمیم‌گیری کند.

فلاح با اشاره به تغییرات لایحه منابع طبیعی تأکید کرد: یکی از ایرادات بر این لایحه، ماده یک لایحه بود که در آن سازمانی به نام "سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری" پیش‌بینی شده بود که با اعتراض انجمن به "سازمان منابع طبیعی کشور" تغییر کرد./

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-911206-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید