Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن علوم خاک تشریح کرد:

اما و اگرهای واگذاری مراتع در لایحه جامع منابع طبیعی

دبیر انجمن علوم خاک با انتقاد از واگذاری مراتع به طرح‌های صنعتی گفت: با توجه به پویا بودن و تغییرپذیری سریع کیفیت مراتع، خطر اعمال سلیقه و حتی نابودی آن در واگذاری به بهره‌برداران با اجرای لایحه جامع منابع طبیعی وجود دارد.

علیرضا فلاح نصرت‌آباد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب افزود: اظهارنظرهای متفاوت کارشناسان در این باره، عدم وحدت قانونی در حوزه مراتع را به همراه دارد.

وی تصریح کرد: در تعریف کلی بیابان، اکثر مناطق اطراف شهرهای کشور بیابان شناسایی و تعریف می‌شوند که در این صورت باید بر اساس لایحه جامع منابع طبیعی رایگان واگذار شوند.

عضو هیئت علمی و استادیار تحقیقات خاک و آب ادامه داد: مراتع بخشی از منابع ملی کشور محسوب می‌شوند که در صورت واگذاری، حداقل باید کلاس اراضی و کیفیت آنها مدنظر قرار گیرد.

فلاح تأکید کرد: مؤسسه تحقیقات خاک و آب، کلاس و طبقه‌بندی این اراضی را تعیین می‌کند و تاکنون نیز 18 میلیون هکتار از مراتع تعیین کلاس شده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید مراتعی که کلاس چهار دارند در طرح‌های واگذاری به بهره‌برداران هدف قرار گیرند، ضمن اینکه می‌توان مراتع را آتش زد و با از بین بردن تمام سطح خاک، آن را به بیابان تبدیل که در این صورت در قالب طرحی قانونی به‌صورت رایگان واگذار کرد./

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-911211-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید