Iranian Agriculture News Agency

انجمن تجارت کود D8‌ تشکیل می‌شود

نماینده وزارت جهاد کشاورزی در کارگروه تجارت کود گروه D8‌ گفت: انجمن کود گروه D8 به عنوان نخستین توافق اجرایی 8 کشور اسلامی در حال توسعه تشکیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حسین زمانی در سومین و آخرین روز همایش نمایندگان کشورهای عضو D8 که در جزیره کیش برگزار شد، اظهار داشت: پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم تجارت کود کشورهای عضو D8 در این نشست بررسی و پیگیری شد و توافقنامه‌ای آماده کرده بودیم که خوشبختانه به امضای حاضران رسید.

وی مالزی، ترکیه و نیجریه را از جمله حاضران در اجلاس جزیره کیش عنوان کرد و افزود: این کشورها نمایندگانی در بخش دولتی، اتحادیه‌ها و بخش خصوصی به اجلاس فرستاده بودند و تأیید مصوبات توسط سایر کشورهای عضو D8 که حاضر نبودند گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: ما به دنبال این بودیم که اعضای D8 در بحث کلان تجارت کود که ارزش دلاری زیادی نیز دارد با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند.

نمایندگان حاضر در روز اول درباره وضعیت تجارت کود اوره به ارائه گزارش‌هایی پرداختند و وضعیت تجارت این نوع کود بررسی شد.

وی ادامه داد: کشور مالزی طرح ویژه‌ای درباره کسب و کار کود با جزئیات ، نحوه عملیات اجرایی و مالی ارائه کرد و اعضا انجمن کود D8 را با عنوان D8FA تشکیل دادند تا از این پس تجارت کود و سرمایه‌گذاری‌های مشترک اعضا تحت این برند انجام شود.

نماینده وزارت جهاد کشاورزی در کارگروه تجارت کود گروه D8‌ ادامه داد: ایران نیز تفاهم‌نامه را پیشنهاد کرده بود که مورد پذیرش قرار گرفت و قرار شد فعالان بخش کود کشاورزی کشورها اعم از بخش تولید، توزیع و تجارت تشویق شوند تا در این زمینه با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند و از این پس 15 تا 20 درصد تجارت خارجی کود را بین یکدیگر داشته باشند.

زمانی افزود: تبیین شد کشورهای عضو، انجمن کود را بین خود تشکیل دهند و تا 10اردیبهشت نمایندگان خود را به این انجمن معرفی کنند.

وی گفت: کشور ترکیه پذیرفت نشست انجمن تجارت کود کشورهای D8 را تا 6 ماه آینده در استانبول برگزار کند.

کشورهای D8 در قالب این انجمن با هم ارتباط خواهند داشت و اقدامات اولیه در جهت رسیدن به کنسرسیوم تولید و تجارت کود را دنبال خواهند کرد.

زمانی تصریح کرد: آنچه مایه خوشحالی است این است که انجمن کود اولین اقدام عملی کشورهای عضو D8 است که به یک مجموعه تجاری منجر و اهداف مشخصی را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: سایت www.D8tc.com امروز به عنوان سایت رسمی انجمن کود D8 معرفی شد، وظیفه این سایت تا امروز اطلاع‌رسانی درباره نشست بود و از امروز تبدیل به سایت رسمی تجارت کود D8 شد و اعضای این گروه در این سایت دسترسی به اطلاعات یکدیگر را خواهند داشت.

نماینده وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: امیدواریم این فرصت مورد استقبال فعالان بخش تولید و تجارت کشاورزی قرار گیرد.

* درخواست‌های بخش خصوصی حاضر در اجلاس D8

ناصر دارایی‌پور نماینده بخش خصوصی نیز در این نشست گفت: تقاضای ما این است که بخشی از یارانه دولتی صرف تولید و بهره‌وری از معادن شود.

وی با بیان اینکه در بخش کودهای آلی و زیستی ما علاقمندیم به این صنعت توجه شود ادامه داد:برخی کشورهای عضو مانند نیجریه در همایش کیش به همکاری با ایران در زمینه تولید کودهای آلی و زیستی ابراز علاقه کردند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر شبکه توزیع کود مناسب وجود ندارد و ما امیدواریم بخش خصوصی بتواند وارد شبکه توزیع کود شود.

دبیر همایش تجارت کود بخش خصوصی گروه D8 اضافه کرد: در حال حاضر کود به صورت تک عنصری میان کشاورزان توزیع می‌شود این در حالی است که باید سازمان‌هایی وجود داشته باشد و کود شیمیایی را با توجه به ویژگی‌های خاص تجزیه و تحلیل کرده و به دست کشاورزان برسانند این مشکلاتی است که وجود دارد و قرار شد ما پیگیری کنیم.

دارایی‌پور افزود: بدون توسعه و صنعت کود محال است کشاورزی رشد کند.

* حاشیه آخرین روز همایش نمایندگان کشورهای عضو D8

به گزارش خبرنگار فارس، در نشست خبری تجارت کود بخش خصوصی کشورهای D8 قرار بود نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی نیز حضور داشته باشند اما پس از حضور حسنعلی حسین‌زاده به عنوان نماینده وزارت جهاد از معاونت تولیدات گیاهی در پشت تریبون وی به بیرون از سالن فراخوانده شد و سپس اعلام شد که او از طرف وزارت جهاد اجازه حضور در این نشست را ندارد.

گزارش خبرنگار فارس حاکی است، در این نشست فعالان بخش خصوصی از انحصار شدید دولتی در تجارت و تولید کود گلایه داشتند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید