Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران:

اختصاص ارز مرجع، آزادی عمل عرضه‌کنندگان کالاهای کشاورزی را گرفت

در سال گذشته به‌دلیل آنکه ارز مرجع به واردات برخی کالاهای کشاورزی اختصاص یافت، عرضه‌کنندگان این محصولات از آزادی عمل کمتری برخوردار شدند و نتوانستند کالاهای خود را در بورس کالا عرضه کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در جلسه مطبوعاتی با اعلام این مطلب به بیان گزارشی از فعالیت‌های انجام‌شده در سال گذشته پرداخت و رویکردهای جدید سال جاری را عنوان کرد و گفت: در سال گذشته در تمامی بخش‌های کشاورزی، نفت و پتروشیمی، فلزات و مواد معدنی به‌دلیل نوسانات نرخ ارز، ناملایماتی وجود داشت.

دکتر حسین پناهیان افزود: در شاخصه بازار محصولات کشاورزی اختصاص ارز مرجع به واردات برخی کالاها باعث شد تا عرضه‌کنندگان این محصولات از آزادی عمل کمتری برخوردار شده و نتوانند کالاهای مزبور را در تالار بورس کالا عرضه کنند.

وی خاطرنشان کرد: ورود شرکت پشتیبانی امور دام به خرید و توزیع محصولات کشاورزی وارداتی عامل دیگری در کاهش عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران بود.

پناهیان ادامه داد: بخشی از کاهش شدید معاملات گندم در سال گذشته ناشی از عدم عرضه این محصول از سوی شرکت بازرگانی دولتی بوده است.

وی تصریح کرد: در حالی که در سال 1390، 55 هزار تن ذرت عرضه شد، در سال گذشته میزان عرضه این کالا به 84 هزار تن رسید که به ترتیب ارزشی معادل 269 و 416 میلیارد ریال را به خود اختصاص داد.

کاهش 95 درصدی گندم عرضه‌شده در سال گذشته نسبت به سال ماقبل

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران یادآور شد: برنج نیز در سال 1390 به میزان 43 هزار تن و به ارزشی معادل 532 میلیارد ریال عرضه شد؛ این در حالی است که در سال گذشته حجم برنج عرضه‌شده در بورس کشاورزی 43 هزار تن و با ارزشی معادل 399 میلیارد ریال بود و دارای میزان تغییر منفی از لحاظ ارزشی بوده است.

پناهیان تأکید کرد: در بخش کنجاله‌ها در سال 1390، 51 هزار تن معامله شد که ارزشی معادل 302 میلیارد ریال داشت؛ در حالی که در سال گذشته 14 هزار تن کنجاله معامله و از لحاظ ارزشی 131 میلیارد ریال تخمین زده شد.

وی اظهار داشت: در سال 1390، 250 هزار تن گندم معامله شد که ارزشی معادل 959 میلیارد ریال داشت؛ در حالی که در سال گذشته حجم معاملات گندم به 12 هزار تن و ارزش آن نیز به 59 میلیارد ریال رسید که در مقایسه از کاهش برخوردار بود.

امیدنامه قراردادهای آتی برای ذرت، کنجاله سویا و زیره سبز اجرایی می‌شود

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران گفت: در سال گذشته امیدنامه قرارداد آتی برای دارایی‌هایی چون میلگرد، ذرت، کنجاله سویا و زیره سبز در تعامل با تولیدکنندگان، معامله‌گران و ذی‌نفعان مورد تصویب قرار گرفت که امید است در سال جاری اجرایی شود.

پناهیان به بیان رویکردهای سال جاری اشاره کرد و افزود: حرکت در چارچوب سند استراتژیک در سال 92 برای نخستین بار و تعمیق کارکردهای اصلی بورس کالا در اقتصاد ملی از رویکردهای اصلی سال جاری محسوب می‌شود.

وی تکمیل و استانداردسازی چرخه فعالیت بورس کالا در زنجیره ارزش، توسعه کیفی و کمی پذیرش و عرضه کالا و دارایی‌های پایه جدید که دارای اهدافی چون گسترش فعالیت‌های رینگ صادراتی و افزایش انگیزه حضور شرکت‌ها و همچنین افزایش عرضه و پذیرش کالاها با عملیاتی کردن الزامات ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی در راستای عرضه محصولات کشاورزی برای قیمت تضمینی در تعامل با وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه‌های تعاونی روستایی را برخی از اولویت‌های سال جاری برشمرد و خاطرنشان کرد: ارتقاء شفافیت و امنیت فعالیت‌های معاملاتی و پشتیبانی از ارائه کیفی خدمات مشتریان، توسعه ابزارهای مالی جدید، ترویج کارکردها و نقش بورس کالا در توسعه بازارهای مدرن، ارتقاء سطح تعامل با نهادهای تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر، راهبری، توسعه و ارتقاء بهره‌وری دارایی‌های فکری و بازمهندسی فرآیندهای شرکت بورس کالای ایران از دیگر اولویت‌های سال جاری محسوب می‌شود.

پناهیان ادامه داد: قرار است در بخش ترویج کارکردها شناسایی و آموزش گروه‌های مختلف ذی‌نفعان در مورد کارکردهای بورس کالا در بخش‌های مختلف صنعتی و کشاورزی به تفکیک سیاست‌گذاران، مجریان و بخش‌های نظارتی در قالب دوره‌های حضوری و مجازی انجام شود.

وی در پایان تصریح کرد: همچنین در بخش تکمیل و استانداردسازی چرخه فعالیت بورس کالا در زنجیره ارزش با توجه به سنتی بودن کالاهای کشاورزی قرار است تدوین نظام انبارداری و پذیرش انبارها در جهت ارتقاء استانداردهای تحویل، تسهیل راه‌اندازی قراردادهای آتی و اجرای صحیح ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی انجام شود./

خبرنگار: مژگان ستار

E-920215-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید