Iranian Agriculture News Agency

حاکمیت فقر امکانات بر میراث طبیعی کردستان

استان کردستان یکی از استان‌هایی است که دارای طبیعتی بکر، زیبا، سرسبز و کوهستانی بوده که همین طبیعت کم‌نظیر زمینه‌ساز ایجاد 9 منطقه حفاظت‌شده و شکار ممنوع زیست محیطی شده و رشد این مناطق روند افزایشی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، طبیعت بکر کردستان که تا این برهه از زمان یک­هزار و 750 گونه گیاهی و نیز گونه‌های جانوری مختلفی از قبیل 31 گونه پستاندار، 202 گونه پرنده، 23 گونه خزنده، شش گونه دوزیست و 15 گونه ماهی دارد که گونه‌های مختلف دیگری در دست شناسایی و مطالعه هستند و همچنین برخی از این گونه‌های گیاهی و جانوری بومی و مختص به منطقه کردستان هستند.

در کل منطقه‌های حفاظت‌شده و شکار ممنوع "زرینه هه وه تو" با 24 هزار هکتار مساحت، منطقه حفاظت‌شده بیجار، منطقه "عبدالرزاق" سقز 39 هزار هکتار، منطقه "بدر و پریشان" قروه 44 هزار هکتار، منطقه "کوسالان و شاهو" مریوان 57 هزار هکتار و پناهگاه "زریوار" مریوان سه­هزار و 292 هکتار از مناطق حفاظت‌شده استان کردستان بوده که در مجموع با 200 هزار هکتار هفت درصد از مساحت استان را دربر می‌گیرد.

علاوه بر این منطقه، "چل چمه" و "سارال" با 92 هزار هکتار، غار "کونه شم‌شم" دیواندره، "توراق تپه" با شناسایی سه گونه خفاش، 10 هزار هکتار از منطقه شکار ممنوع اطراف زریوار، منطقه شکار ممنوع "شهدای محیط‌بان" بیجار، "چنگ الماس" بیجار، "داشکسن" و "کوره میانه" که زیستگاه سمندر خال زرد کردستان است از مناطقی بوده که از سال 89 به بعد در طی مراحل ارتقاء به منطقه حفاظت‌شده و شکار ممنوع است.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کردستان گفت: ارتقاء سطح مناطق و ارتقاء آن به مناطق حفاظت‌شده، پارک ملی، شکار ممنوع و ویژه مشکلات فروانی وجود دارد.

محمودی در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های استان افزود: یکی از این مشکلات عدم پاسخ‌دهی ادارات و دستگاه‌های اجرایی بوده که این دستگاه‌ها با پیگیری زیاد محیط زیست به این امر مشکل جواب می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: ارتقاء مناطق طبیعی استان به مناطق حفاظت شده ساختار محیط زیست را تغییر داده و می‌تواند اثرات مثبتی را بر روی محیط زیست قرار دهد.

نیروی انسانی، فقط 10 درصد

اما برای حفظ، نگهداری، حفاظت و استفاده مفید از این طبیعت خدادادی زیرساخت‌ها و امکاناتی نیاز است که بنا به اذعان کارشناسان محیط زیست در استان کردستان امکانات، اعتبارات و تجهیزات لازم و کافی وجود ندارد.

محمودی به کمبود نیروی انسانی در بخش محیط‌بانی و پاسگاه‌های محیط زیست اشاره کرد و ادامه داد: ساختار نیروی انسانی برای 200 هزار هکتار از مناطق زیست محیطی استان 400 نفر بوده که در حال حاضر تنها 40 نفر محیط‌بان در استان داریم.

وی تصریح کرد: در استخدام جدید استان تعداد 70 نفر از 100 نفر پست استخدامی را به جذب محیط‌بان اختصاص دادیم تا کمبود نیروی انسانی جبران شود.

کشف پلنگ ایرانی کوسالان در انتظار تجهیزات و کارشناسان

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کردستان در پاسخ به خبرنگار ایانا در مورد عدم اقدام برای کشف و یا حفاظت از پلنگ ایرانی زیستگاه "کوسالان" مریوان در صورت وجود این گربه‌سان یادآور شد: فقر تجهیزات و نبود کارشناسان و متخصصان خبره از مسائل مهمی است که کشف این گربه سان را به تأخیر انداخته است.

محمودی در مورد شواهد و قرائن وجود پلنگ در زیستگاه "کوسالان" تأکید کرد: تا الان شواهد و قرائن دیده شده و علاوه بر شهادت افراد بومی، حتی فضله این گربه سان هم پیدا شده است.

وی اظهار داشت: چون این پلنگ شبگرد است امکان مشاهده مستقیم آن وجود ندارد و علاوه بر آن به‌دلیل حفظ جان محیط‌بانان و کارشناسان به زیستگاه این جانور نزدیک نمی‌شویم.

تخریب کوه‌ها توسط معادن را منابع طبیعی پاسخ دهد

معاون نظارت و پایش محیط زیست کردستان در ادامه این نشست در پاسخ به سؤال خبرنگار ایانا مبنی بر اینکه چرا تخریب کوه‌ها و اراضی که معاون در آن وجود دارد پیگیری نمی‌شود، گفت: بر اساس قوانین معاون در ماده 25 آمده که سه درصد از سود سپرده از معادن به صنایع و معادن واگذاشته شود تا بازسازی اراضی ملی توسط منابع طبیعی انجام شود.

محمودی در پاسخ به اینکه وقتی کوهی تخریب شد، چگونه ترمیم و بازسازی می‌شود، افزود: بهسازی و ترمیم منابع ملی وظیفه منابع طبیعی است.

عدم وجود منطقه حفاظت شده در جنوب کردستان

یکی از کارشناسان محیط زیست در پاسخ به خبرنگار ایانا مبنی بر دلیل وجود نداشتن منطقه شکار ممنوع یا حفاظت‌شده در جنوب استان اظهار داشت: در جنوب استان گونه جانوری یا گزینه‌ای برای ایجاد منطقه حفاظت‌شده و یا ارتقاء آن نداریم.

احسنی خاطرنشان کرد: اما مناطقی چون "ئاوه‌لان"، و مناطق دیگری که بکر هستند در دست مطالعه و بررسی هستند.

وی تصریح کرد: به‌طور مثال در منطقه "بدر و پریشان" قروه گونه کل و بز وجود دارد و در منطقه بیجار هم گونه‌های فراوانی وجود دارد که در جنوب استان نیست.

کمبود اعتبار بر سر راه پاسگاه‌های محیط زیست

معاون نظارت و پایش محیط زیست کردستان به ایجاد 12 پاسگاه در مناطق تحت مدیریت محیط زیست اشاره کرد و ادامه داد: در مصوبه سفر هیأت دولت تعداد 12 پاسگاه در دستور کار قرار گرفت که هفت عدد از این پاسگاه‌ها به سمت افتتاح می‌رود.

محمودی یادآور شد: قبلاً تنها در منطقه بیجار چهار پاسگاه و سه کانکس داشتیم که با این مصوبه سفر تعداد 16 پاسگاه و سه کانکس خواهیم داشت.

وی تأکید کرد: برای منطقه قروه چهار پاسگاه، سروآباد دو پاسگاه، کامیاران دو پاسگاه در صورت تأمین اعتبار آن به بهره­برداری خواهد رسید.

به گفته این مقام مسئول، برای تجهیز این پاسگاه‌ها باید از اعتبارات ملی به آن بودجه اختصاص یابد و نیروی انسانی آن تأمین شده تا بتوان از آن استفاده کرد.

اسلحه‌های شکاری بلای جان گونه‌های جانوری

معاون نظارت و پایش محیط زیست کردستان گفت: تعداد اسلحه‌های موجود در استان از تعداد تمام زیست‌مندان موجود بیشتر است.

محمودی افزود: فصل بهار، فصل زاد و ولد کل جانوران و زیست‌مندان است که این جانوران در معرض تهدید اسلحه‌های شکاری و شکارچیان هستند.

وی خاطرنشان کرد: باید به مردم گوشزد کرد که با شکار این حیوانات زندگی آن‌ها در معرض تهدید قرار می‌گیرد.

محمودی ادامه داد: آمارها از وجود 45 تا 50 هزار قبضه اسلحه در سطح استان خبر می‌دهد که اثرات مخربی روی محیط زیست دارد.

محمودی تصریح کرد: بعد از شکار، تصادفات یکی دیگر از عامل‌های از بین رفتن جانواران و حیوانات بوده که مکاتبه با ادارات برای بهسازی جاده‌ها و معابر برای عبور حیوانات وحشی تاکنون نتیجه‌ای دربر نداشته است./

خبرنگار: مژگان وفایی

V-920305-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید