Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خبر داد:

عزم جدی تخریب باغ گیاه‌شناسی نوشهر در واپسین روزهای دولت/ باغ 70 ساله ارزان‌ترین گزینه برای عبور راه

در واپسین روزهای دولت دهم برخی به‌دنبال تخریب باغ گیاه‌شناسی نوشهر به بهانه عبور جاده هستند.

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: اواخر هفته گذشته، استاندار مازندران طی نامه‌ای از تمامی مسئولان برای افتتاح پروژه راه‌سازی جدید که از وسط باغ گیاه‌شناسی نوشهر عبور می‌کرد، دعوت کرد.

دکتر حسین میرزایی ندوشن افزود: با مقاومت مردم و دوستداران محیط زیست و منابع طبیعی، با این افتتاحیه مخالفت شد و تاکنون هیچ خدشه‌ای به باغ وارد نشده است.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که عبور مسیر پیشنهادشده از باغ گیاه‌شناسی نوشهر ارزان‌ترین مسیر محسوب می‌شود، مسئولان مربوطه با این امر موافق هستند.

میرزایی ندوشن ادامه داد: چند مسیر پیشنهادی از سوی وزارت جهاد کشاورزی ارائه شده است و از آنجا که یکی از این مسیرها عبور از حاشیه رودخانه است و نیاز به ساخت پل دارد، برای آنها پرهزینه است.

وی تصریح کرد: مسیر جایگزین دیگر از بین خانه‌های مسکونی عبور می‌کند که باید بهای خانه‌های تخریب‌شده پرداخت شود که بدین ترتیب نیز هزینه بسیاری را باعث می‌شود، اما با توجه به دولتی بودن باغ گیاه‌شناسی نوشهر، این مسیر ارزان‌تر محسوب می‌شود.

ارزش علمی و تاریخی باغ گیاه‌شناسی نوشهر قابل تخمین نیست

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور یادآور شد: باید دانست که از لحاظ ارزش‌های علمی و تاریخی مسیر انتخاب‌شده گران‌ترین است، زیرا باغ گیاه‌شناسی نوشهر دارای قدمتی 70 ساله است و با توجه به قرار داشتن ایران در منطقه‌ای خشک و حساس، حفظ ذخایر توارثی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

میرزایی ندوشن تأکید کرد: ذخایر توارثی 70 ساله را نمی‌توان دوباره تولید کرد.

وی اظهار داشت: جاده اختصاص‌یافته در مسیر بندر نوشهر نیازمند پارکینگ بود تا از ترافیک ماشین‌های سنگین بکاهد و از این باغ گیاه‌شناسی می‌خواهند برای پارکینگ خودروهای سنگین استفاده کنند.

میرزایی ندوشن همچنین گفت: با وجود آنکه ممکن است هفت تا 10 هکتار از باغ تخریب شود، اما وجود کامیون‌ها و ماشین‌های سنگین در حاشیه باغ به مرور باعث از بین رفتن کل باغ خواهد شد.

وی در ادامه افزود: با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور برای حفظ ذخایر توارثی هنوز هم این باغ در معرض تخریب است که امید می‌رود افکار منفی برای این امر دور شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در انگلستان و بسیاری از کشورهای اروپایی که دارای باغ‌های گیاه‌شناسی قدیمی هستند، حفر تونل حتی تا اعماق 40 متری نیز ممنوع شده است، بنابراین باید در ایران درباره این مسئله فکری اساسی شود.

گفتنی است، در بندر نوشهر با هدف کاهش راهبندان ورودی شهر که با تجمع تریلرهای باربری ایجاد می‌شود، تصمیم برای ساخت جاده اختصاصی گرفته شد که یکی از مسیرهای پیشنهادی آن عبور از باغ گیاه‌شناسی کشور است./

خبرنگار: مژگان ستار

V-920408-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید