Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر قرنطینه و امور بین‌الملل سازمان دامپزشکی کشور:

انتقال بیماری‌های دامی از سوریه به ایران غیرممکن است

نبود مرز مشترک و عدم واردات از سوریه خطری برای انتقال بیماری‌های دامی را غیرممکن می‌کند.

مدیرکل دفتر قرنطینه و امور بین‌الملل سازمان دامپزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب درباره گزارشی که سازمان خواروبار جهانی ملل متحد درباره وضعیت کشاورزی سوریه و خطر شیوع بیماری‌های دامی در منطقه منتشر کرده است، گفت: از آنجا که هیچ‌گونه وارداتی از کشور سوریه نداریم، بنابراین خطر انتقال بیماری‌های دامی به ایران غیرممکن است.

دکتر صمد یگانه افزود: جمهوری اسلامی ایران با سوریه هم‌مرز نیست، بنابراین پیش‌بینی نمی‌شود که مشکل خاصی از لحاظ بیماری‌های دامپزشکی به‌وجود آید.

وی خاطرنشان کرد: صادرات فرآورده‌های دامی نیز به این کشور بر اساس آمارهای موجود، وجود ندارد. بنابراین امکان حمل و نقل و رفت و آمد در بخش دامپزشکی به این کشور نیست.

یگانه تصریح کرد: تمامی راه‌کارهای لازم و پیش‌بینی‌ها برای جلوگیری از بروز بیماری‌های اپیدمیک دام، طیور و آبزیان اندیشیده شده است و با مشکلات اخیر سوریه، جای نگرانی وجود ندارد.

گفتنی است، بر اساس گزارشی که سازمان خواروبار جهانی منتشر کرده است، چهار میلیون شهروند سوری قادر به تولید و خرید غذای کافی نیستند و ناامنی‌های غذایی و تولیدی نیز این کشور را تهدید می‌کند.

این گزارش از نیاز سوریه به واردات 1.5 میلیون تن خبر می‌دهد و می‌افزاید: تولید کنونی گندم این کشور 2.4 میلیون تن است که حدود 40 درصد کمتر از میانگین سالانه تولید چهار میلیون تنی قبل از بحران کشور سوریه است.

همچنین به‌دلیل آسیب دیدن زیرساخت‌های کشاورزی و کارخانه‌های تولید آرد و نان و تحریم‌های اعمال‌شده طی 18 ماه گذشته 1.6 میلیون نفر مهاجر سوری برای پناهندگی ثبت نام و یا در انتظار ثبت نام هستند.

فائو در این گزارش به خطر بیماری‌های دامی و انتقال آن به کشورهای اطراف خبر می‌دهد و می‌افزاید: ذخیره واکسن‌های دامی این کشورها به‌شدت کاهش یافته و حتی مکان‌های مناسب سرد برای نگهداری واکسن‌های مورد نیاز وجود ندارد و انتقال بیماری‌های دامی کشورهای منطقه را در خطر قرار داده است.

لازم به ذکر است، جمهوری اسلامی ایران به گفته مدیرکل دفتر قرنطینه و امور بین‌الملل سازمان دامپزشکی کشور از احتمال بروز بیماری‌های دامی مبری است./

خبرنگار: مژگان ستار

L-920425-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید