Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در پاسخ به ایانا خبر داد:

کاداستر کردن اراضی ملی و دولتی در سطح سه میلیون هکتار/ آتش‌سوزی 200 هکتار از باغ‌ها و جنگل‌های فارس

برای نخستین‌بار در سال جاری کاداستر کردن اراضی ملی و دولتی در سطحی معادل سه میلیون هکتار در دستور کار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در حاشیه ششمین کارگروه ملی بیابان‌زدایی در پاسخ به ایانا گفت: امسال مهمترین اولویت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مدیریت جامع حوزه آبخیز است که این امر در روند توسعه پایدار نقش مؤثری دارد.

علیرضا اورنگی افزود: در سال جاری مطالعات جامعه مالکیت دولت به‌عنوان کاداستر اراضی ملی و دولتی در کشور برای نخستین بار در سطحی معادل سه میلیون هکتار انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تحقیق و تفحص دقیقی از عرصه‌های منابع ملی و دولتی با هماهنگی سازمان ثبت و اسناد کشور به انجام رسیده است که این طرح را کلید می‌زند.

اورنگی ادامه داد: حدود 135 میلیون هکتار از اراضی کشور ملی تشخیص داده شده است که از لحاظ رقمی 10 میلیون هکتار آن دارای کروکی و مشخصات فنی و مهندسی است و در گام بعدی کاداستر کردن اراضی در عرصه موزاییکی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: 12 میلیارد تومان اعتبار در سال جاری برای پروژه کاداستر کردن اراضی ملی و دولتی در نظر گرفته شده است.

افزایش 290 درصدی اعتبارات عمرانی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در پاسخ به سؤال دیگر ایانا درباره سهم سرمایه‌گذاری بخش جنگل‌ها و مراتع در رشد 8.5 درصدی بخش کشاورزی طی چهار سال اخیر یادآور شد: بخش منابع طبیعی موضوعی حاکمیتی است که از نظر اعتبارات عمرانی نسبت به دهه قبل، 290 درصد افزایش اعتبار داشته است.

اورنگی تأکید کرد: منابع عمومی دولتی در بخش جنگل‌ها و مراتع افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است؛ به‌گونه‌ای که در سال 1383 این منابع 120 میلیارد تومان بود که در سال جاری به 450 میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی درباره وضعیت آتش‌سوزی در جنگل‌ها اظهار داشت: سال گذشته بارندگی مناسبی در کشور وجود داشت و پوشش علفی در مناطق جنگلی و مرتعی افزایش یافت.

اورنگی همچنین گفت: گرمای شدید باعث شد که تعداد آتش‌سوزی‌ها در مناطق جنوبی کشور افزایش یابد، اما با هماهنگی سازمان جنگل‌ها، سازمان مدیریت بحران و اداره حوادث استان‌ها اقدامات مناسب و پیشگیرانه خوبی انجام شد.

وی در ادامه افزود: دو حادثه اخیر در استان فارس که ظرف 48 ساعت گذشته اتفاق افتاده است، عرصه‌ای معادل 200 هکتار را دچار آتش‌سوزی کرده است که عامل اصلی آن بی‌احتیاطی مردم گزارش شده است.

اورنگی خاطرنشان کرد: این آتش‌سوزی باعث از بین رفتن بخشی از باغ‌ها و جنگل‌های این استان شده است.

باغ‌های انجیر، مو و بادام درگیر آتش‌سوزی 48 ساعت گذشته

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور باغ‌های انجیر، مو و بادام را درگیر این آتش‌سوزی دانست و ادامه داد: دامنه این آتش‌سوزی به جنگل‌های اورس در منطقه نیریز و استهبان فارس می‌رسد.

وی تصریح کرد: به‌دلیل آنکه عرصه علفی افزایش یافته است، زمینه برای آتش‌سوزی فراهم است، بنابراین باید با بی‌احتیاطی‌ها مقابله کرد.

اورنگی در پایان یادآور شد: یگان حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با برنامه‌ریزی مناسب خوب عمل کرده است./

خبرنگار: مژگان ستار

V-920429-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید