Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در نخستین گفتگو پس از آیین معارفه:

جلالی: قاطعانه پای دفاع از جنگل‌ها و منابع طبیعی می‌ایستم/حقوق منابع طبیعی با حقوق انسان‌ها گره خورده است (گفتگوی اختصاصی با ایانا)

در روز پرترافیک برنامه‌های آیین معارفه خداکرم جلالی و تودیع اورنگی، رئیس سایق سازمان جنگل‌ها، شاید انتظار زیادی باشد از یک مدیر تازه منصوب‌شده که پاسخگوی تمام پرسش‌ها و دغدغه‌های یک رسانه تخصصی باشد، اما خداکرم جلالی در یک همکاری رسانه‌ای متعهدانه که با پیگیری و تماس تلفنی خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از موبایل شخصی‌اش در خارج از وقت اداری خبرگزاری میسر شد؛ برنامه‌های کلی و در اولویت سازمان را هنگام آغاز به کارش اعلام کرد. مصاحبه‌ای که جلالی پس از یک روز پرجلسه، خستگی‌ناپذیر و با روحیه جهادی، پاسخگو شد تا چه بسا در فرصتی دیگر به‌صورت تفصیلی و حضوری، امکان طرح پرسش‌های دیگر نخستین و تنها خبرگزاری کشاورزی ایران نیز فراهم شود. به اتفاق پاسخ‌های رئیس جدید سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با خبرنگارمان را می‌خوانید: لازم به ذکر است عکس متعلق به همکاران روابط عمومی سازمان است که از جلسه معارفه خداکرم جلالی تصویربرداری شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اعلام این که وضعیت منابع طبیعی و جنگل‌های کشور مناسب نیست و پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان، ترسیب کربن و گسترش فضاهای جنگلی از اولویت‌های او و همکارانش خواهد بود، گفت: مهم‌ترین چالش بخش منابع طبیعی کشور، ضعف فرهنگ است و حقوق منابع طبیعی با حقوق انسان‌ها گره خورده است.

خداکرم جلالی افزود: تقویت فرهنگ منابع طبیعی از موضوعاتی است که مردم باید به آن اعتقاد داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: بهره‌برداری بی‌رویه از محیط زیست و عدم تعادل اکوسیستم‌ها باعث شده که شرایط سختی برای جوامع بشری به‌وجود آید.

جلالی ادامه داد: جوامع بشری باید برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و محیط زیست فکری اساسی کنند، زیرا گرم شدن کره زمین و مشکلاتی چون سونامی و آلاینده‌ها، در آینده تخریب‌های جدی به آب و خاک و منابع کشور وارد می‌کند. بنابراین می‌طلبد که تمامی آحاد مردم به این موضوع توجه اساسی داشته باشند.

وی تصریح کرد: امروزه در حالی مصرف آب در جهان 9 برابر شده که مصرف انرژی به 15 برابر و تولید دی‌اکسیدکربن به 17 برابر رسیده و این مسئله آستانه تحمل کره زمین را درنوردیده است.

شاخص عملکردی حوزه منابع طبیعی با افت روبه‌رو شد

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور یادآور شد: 90 درصد کشور در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته و بارندگی‌های ایران یک‌سوم جهان بوده، اما تبخیر سه‌برابر متوسط جهانی است، بنابراین وضعیت مناسبی در کشور نداریم.

جلالی تأکید کرد: در جهان کمتر از دو درصد اراضی تحت فرسایش بادی هستند، در حالی که در ایران این فرسایش 12 درصد برآورد شده است.

وی اظهار داشت: یک درصد خشکی‌های جهان در ایران است، در حالی که 2.2 درصد بیابان‌های جهان در ایران قرار دارد. بنابراین رتبه‌های شاخص عملکرد محیط زیست خوب نیست.

جلالی همچنین گفت: از سال 2006 که رتبه ایران 53 بود، در سال 2012 به 114 رسیدیم. یعنی میزان انتشار گاز CO2 افزایش یافته و این امر توجه جدی به مسائل زیست‌محیطی را می‌طلبد.

وی در ادامه افزود: در تهران، در شش ماه گذشته، تنها دو روز هوای پاک داشتیم، به‌گونه‌ای که 30 روز سال سالم و 70 روز ناسالم گزارش شده است.

جلالی خاطرنشان کرد: تنها راهکاری که می‌تواند در شرایط حاضر به ایران کمک کند، گسترش فضای سبز و مراقبت از خروج آلاینده‌ها به هوا است.

بهره‌برداری از آبخوان‌ها بیش از ظرفیت انجام می‌شود

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره برنامه‌های جدید سازمان جنگل‌ها ادامه داد: پروژه ترسیب کربن از موضوعاتی است که در چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است، بنابراین سعی می‌شود این پروژه با جدیت بیشتری دنبال شود. زیرا هرچقدر کربن هوا بیشتر جذب شود، سلامت هوا بیشتر می‌شود.

وی تصریح کرد: وضعیت منابع طبیعی در حال حاضر مناسب نیست، زیرا سرانه جنگل‌ها دوهزار مترمربع است و اگر بتوانیم بر اساس قوانین میزان جنگل را به دوهزار و 500 مترمربع در سال 1404 برسانیم، سهم قابل توجهی را در سلامت مردم ایفا کرده‌ایم.

جلالی یادآور شد: بیلان منفی بیشتر دشت‌های کشور عامل دیگری است که موجبات تخریب محیط زیست را افزایش داده است، به‌گونه‌ای که بیش از 10 میلیارد مترمکعب، بهره‌برداری از آبخوان‌ها انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: خروجی آب‌های کشور بیش از میزان ورودی است که این امر باعث می‌شود که سطح آب‌ها پایین بیاید و کمبود منابع آبی در عرصه‌های جنگلی به‌وجود آید و همچنین شوری و تلخی آب‌ها محقق شود.

جلالی اظهار داشت: پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری به لحاظ بیولوژیک و مکانیکی باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا نفع اقتصادی آن می‌تواند علاوه بر حفظ منابع موجود، به توسعه منابع جنگلی و حفظ سلامت مردم کمک کند.

تبدیل اراضی جنگلی به مزارع کشاورزی مطلقاً ممنوع است

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره قربانی شدن منابع طبیعی و عرصه‌های جنگلی در مقابل توسعه کشاورزی گفت: بر اساس قانون، نباید اراضی جنگلی برای مصارف کشاورزی به‌کار گرفته شود و تغییر کاربری جنگل‌ها مطلقاً ممنوع است.

وی همچنین افزود: یکی از برنامه‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی حفظ جنگل‌ها است که هرچقدر جنگل‌های زاگرسی، هیرکانی و خلیج فارسی گسترش پیدا کند، منابع طبیعی کشور نیز بیشتر حفظ می‌شود.

جلالی خاطرنشان کرد: جلوگیری از قطع درختان در جنگل‌های هیرکانی به قانون تبدیل شده و در برنامه داریم که از این تخریب‌ها به‌صورت جدی جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: از آنجا که حفظ جنگل‌ها به حفظ کشاورزی کمک می‌کند، یکی از اولویت‌ها برای پایداری بخش کشاورزی و حفظ آب و خاک این مسئله است.

ارزش جنگل‌ها 200 برابر بیش از تولید هیزم است

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: مناطق جنگلی به لحاظ علمی دارای ارزش‌های اقتصادی و اجتماعی هستند، بنابراین حفظ آنها از طریق پروژه‌های مختلف در اولویت است.

جلالی یادآور شد: ارزش جنگل‌ها 200 برابر بیشتر از استفاده از چوب برای تولید هیزم است، بنابراین باید سعی شود که توسعه جنگل‌ها و حفظ جنگل‌های موجود، اتفاق بیفتد.

وی تأکید کرد: باید در بخش جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و همچنین منابع طبیعی موجود، سرمایه‌گذاری مناسبی صورت گیرد تا مشکلات آنها مرتفع شود و حفظ آنها بتواند به سلامت جامع کمک کند.

جلالی با بیان اینکه بر اساس مأموریت محوله از سوی وزیر جهاد کشاورزی و باورهای اخلاقی خودش در این زمینه، قاطعانه پای دفاع از منابع طبیعی در مقابل هرگونه تعرض و تخریب ایستادگی خواهد کرد، اظهار داشت: در این زمینه به‌طور قطع دست همکاری تمام کارشناسان دلسوز منابع طبیعی و رسانه‌ها به‌عنوان چشمان ناظر را نیز می‌فشارم./

خبرنگار: مژگان ستار

V-920722-01_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید