Iranian Agriculture News Agency

صندوق حمایت از محیط زیست ایجاد شود/ منابع طبیعی، نباید حیاط خلوت دولت‌ها باشد

در راستای جلب مشارکت بیشتر دست‌اندرکاران حوزه منابع طبیعی و محیط زیست، صندوق حمایتی تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، مدیرکل منابع طبیعی استان سیستان و بلوچستان به نمایندگی از مدیران استانی به سخنرانی پرداخت و گفت: اقدامات مؤثری همچون اجرای طرح کاداستر، صدور بخشنامه 1111 و حل مشکل کشاورزان و تولیدکنندگان با زمین‌خواران بدون مراجعه به دستگاه قضایی و آین‌نامه بند (ب) ماده 12 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی که مدت‌ها معطل مانده بود، ازجمله مواردی است که در دوره علیرضا اورنگی پیشرفت خوبی داشت.

یاری افزود: با پیگیری‌های انجام‌شده در نخستین جلسه هیئت دولت، قوانین معطل‌مانده قانون افزایش بهره‌وری مصوب و ابلاغ شد که انتظار می‌رود در دوره جدید ریاست سازمان جنگل‌ها، منابع طبیعی به جایگاه واقعی خود دست پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: حفظ منابع طبیعی به مشارکت جدی مردم، جوامع توانمند محلی و همیاران محیط زیست نیاز دارد و لازم است بسترهای لازم در این زمینه فراهم شود.

آگاهی ایرانیان به مسائل زیست‌محیطی در جهان تنها 12 درصد است

در ادامه معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز اظهار داشت: رویکرد برنامه‌ریزی در دولت تدبیر و امید باید تغییر کند، به‌گونه‌ای که نباید اجازه دهیم منابع طبیعی به حیاط خلوت دولت‌ها تبدیل شود.

پرویز گرشاسبی تصریح کرد: باید به ارزش‌های منابع طبیعی توجه کرد و توسعه کاربردی در این بخش را افزایش داد.

وی ادامه داد: باید از پتانسیل تمامی دستگاه‌ها، مردم و مشارکت بخش‌های غیردولتی برای حفظ منابع طبیعی استفاده کرد.

گرشاسبی پیشنهاد ایجاد صندوق حمایت از محیط زیست و منابع طبیعی را داد و یادآور شد: برای حل فرایندهای اداری - مالی مربوط به محیط زیست، ایجاد صندوق حمایت از محیط زیست و منابع طبیعی می‌تواند کمک کند تا افراد واقف به موضوع‌های مختلف بتوانند منابع خود را به اشتراک بگذارند.

وی تأکید کرد: توجه به سرمایه‌های اجتماعی و انسانی در سایه این صندوق تحقق پیدا می‌کند.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین گفت: بر اساس گزارش چهارم کشوری به کنوانسیون بیابان‌زایی، میزان آگاهی مردم به پدیده‌هایی چون تخریب سرزمین، بیابان‌زایی، تغییرات اقلیمی تنها 12 درصد بوده، در حالی که میزان آگاهی مردم جهان 23 درصد برآورد شده است و باید تا سال 2017 آگاهی مردم جهان به 27 درصد برسد. بنابراین لازم است فرهنگ‌سازی در ایران گسترش پیدا کند.

گرشاسبی به تحقیقات کاربردی اشاره کرد و افزود: باید برنامه‌های دینامیک در کشور گسترش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: اصلاح سند ملی آب کشور باید در دستور کار قرار گیرد، زیرا منابع طبیعی 85 درصد از حوزه ملی کشور را از آن خود کرده است و بحران‌های مختلفی چون خشکسالی و افزایش تبخیر به‌دلیل کمبود آب به‌وجود می‌آید. پس لازم است تجدیدنظری در این باره انجام شود.

کارمندان سازمان جنگل‌ها، تقاضای حقوق قانونی خود را دارند

در ادامه کارشناس مسئول آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به نمایندگانی از کارمندان این سازمان به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: امید می‌رود تغییر و تحولات این سازمان در راستای قرار گرفتن در مسیر اعمال مدیریت جامع، هماهنگ و یکپارچه بر منابع طبیعی کشور و در جهت دستیابی به توسعه پایدار باشد.

دکتر حسین سعادت تصریح کرد: مدیران ارشد منابع طبیعی کشور از ارکان اساسی این بخش محسوب می‌شوند و مجموعه پرسنل سازمان در سطح ستاد و استان‌ها به‌عنوان حلقه‌های واسط بین مدیران ارشد و ذی‌نفعان بخش‌های مختلف هستند که باید ارتباط هماهنگی با هم داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر مجموعه پرسنل سازمان از ابتدایی‌ترین حقوق قانونی خود بی‌بهره باشند و مدیران ارشد را مدافع خود ندانند، نتیجه‌ای جز بی‌اعتمادی و انفعال را نمی‌توان انتظار داشت.

سعادت تقاضای دست یافتن به حقوق قانونی برای کارکنان را خواستار شد و اظهار امیدواری کرد تا مدیران جدید به مشورت و کار تیمی اعتقاد داشته باشند.

وی یادآور شد: انتظار کارکنان این سازمان آن است که از هویت صنفی آنها دفاع شود و علاوه بر آن، نمایندگان انجمن‌های علمی کشور که مرتبط با حوزه منابع طبیعی نیز هستند، با تشکیل کارگروهی اعلام کرده‌اند که آمادگی دارند تا تمام امکانات خود را در اختیار این سازمان قرار دهند تا مشکلات آن به نحوی مطلوب مرتفع شود.

افزایش 150 سانتی‌متری سطح دریاها

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در سخنرانی خود گفت: با تخریب‌های جوامع بشری، بلاهای زیادی نصیب کشور شده است که بخش اعظمی از آن به تخریب جنگل‌ها برمی‌گردد.

خداکرم جلالی افزود: در قرن بیستم، میزان مصرف آب 9 برابر، میزان جمعیت چهاربرابر، مصرف انرژی 15 برابر و تولید دی‌اکسیدکربن 17 برابر شده است و سطح جنگل‌های جهان 400 میلیون هکتار کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: ناامنی اکولوژیک مشکلاتی را به‌وجود آورده که باعث شده مخاطرات مختلفی به‌وجود آید، به‌گونه‌ای که فرسایش‌های خاکی و سیل برخی از آنها محسوب می‌شوند.

جلالی به پدیده آب شدن یخ‌های قطب شمال اشاره کرد و ادامه داد: پیش‌بینی شده است که تا 150 سانتی‌متر به سطح دریاها افزوده شود.

وی تصریح کرد: از آنجا که برای سوختن یک گرم بنزین، 15 گرم اکسیژن لازم است و بیش از دوبرابر این مقدار، دی‌اکسیدکربن به‌وجود می‌آید. بنابراین یک اتومبیلی که 30 لیتر سوخت مصرف می‌کند، در طول روز می‌تواند CO 2 زیادی تولید کند که برای از بین بردن اثرات آن به چهار هکتار باغ، جنگل یا فضای سبز نیاز است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور یادآور شد: ضعف و تخریب در حوزه منابع طبیعی، عدم شفافیت در استراتژی‌ها، خشکسالی‌های متوالی، استفاده اقتصادی از چوب و علوفه در جنگل‌ها، ضعف و نارسای در فرهنگ مشارکتی مردم و استفاده نکردن از تحقیقات کاربردی برخی از چالش‌های این بخش محسوب می‌شود.

جلالی درباره اولویت‌های کاری خود در این سازمان تأکید کرد: ایجاد ساختار مناسب برای تقویت طرح‌های دانش‌بنیان، صیانت و توانمندسازی از منابع طبیعی، تلاش برای ارتقاء فرهنگ و اخلاق در حوزه منابع طبیعی، توسعه عملیات آبخیزداری، بهره‌گیری از سازمان‌های بین‌المللی و تقویت بخش نظارتی از اولویت‌های مهم در این سازمان محسوب می‌شود.

گفتنی است، مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با حاشیه‌هایی همراه بود، ازجمله آنکه معاونان امور دام و توسعه منابع انسانی وزارت جهاد کشاورزی حضور داشتند و همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور، رئیس سابق سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، نماینده سازمان اوقاف و... در مراسم حضور داشتند.

لازم به ذکر است، خداکرم جلالی پس از پایان مراسم در جمع خبرنگاران حاضر شد و با علاقه و صبر پاسخگوی سؤال خبرنگاران شد. وی دلیل استعفای خود در دوره ریاست سابقش در این سازمان را دفاع از حقوق منابع طبیعی عنوان کرد و بر حضور بیشتر رسانه‌ها برای حل مسائل جنگل‌ها و منابع طبیعی تأکید کرد./

خبرنگار: مژگان ستار

V-920727-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید