Iranian Agriculture News Agency

وزیر صنعت، معدن و تجارت در چهارمین کنگره سراسری خانه کشاورز خبر داد:

انتخاب مشاور کشاورزی برای وزارت صنعت،معدن وتجارت/ موافقت کلانتری برای حضور نماینده وزارت صنعت در خانه کشاورز

وزیر صنعت، معدن و تجارت برای همکاری در بخش‌های تولیدی کشاورزی به بهره‌برداران کشاورزی، قول مساعدت و همکاری داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در چهارمین کنگره سراسری خانه کشاورز با اعلام این مطلب گفت: در اوایل انقلاب اسلامی گفته می‌شد که صنعت باید کنار گذاشته شود و کشاورزی محور توسعه باشد. اما اعتقاد داریم که صنعت و کشاورزی مکمل یکدیگر هستند که در راستای رفع موانع موجود، به‌دنبال تسهیل تولید در بخش کشاورزی و صنعت هستیم.

محمدرضا نعمت‌زاده افزود: پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم تا تولیدکنندگان بدهکار به بانک‌ها نیز بتوانند از تسهیلات استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام‌شده، کارهای اداری مربوط به بخش تولید تسهیل شد، به‌گونه‌ای که مدت‌زمان صدور پروانه بهره‌برداری به یک هفته کاهش یافت.

نعمت‌زاده ادامه داد: در حال حاضر برای صدور پروانه بهره‌برداری دو ماه زمان لازم است که این زمان را به یک هفته تقلیل دادیم.

نیاز بود هفت میلیون تن گندم وارد شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره محصول گندم تصریح کرد: بر سر آمار تولید محصول گندم تناقضاتی وجود دارد، به‌گونه‌ای که سال گذشته شرکت بازرگانی دولتی ایران دو میلیون تن گندم خرید تضمینی کرد و دولت نیز حدود 9 میلیون تن گندم وارد کرد.

وی با اعلام اینکه امسال نرخ خرید تضمینی گندم زودهنگام اعلام گردید، یادآور شد: با توجه به این که میزان گندم خریداری‌شده از کشاورزان در فصل خرید امسال به 4.8 میلیون تن رسید، نیاز بود 6.5 تا هفت میلیون تن دیگر گندم وارد کنیم که در این راستا اقدامات لازم انجام شده است.

نعمت‌زاده تأکید کرد: واردات به برنامه‌ریزی دقیق‌تر نیاز دارد، زیرا میزان بالای واردات باعث شده که سیستم حمل و نقل و گمرکی کشور جوابگوی آن نباشد.

ناگزیر به واردات یک میلیون تن برنج

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره برنج نیز اظهار داشت: تولید برنج در کشور 2.2 میلیون تن گزارش شده است که با این میزان تولید، برای تأمین نیازهای کشور باید یک میلیون تن دیگر نیز وارد کنیم.

وی درباره تولید دانه‌های روغنی در کشور نیز گفت: تنها هفت درصد از نیاز دانه‌های روغنی در کشور تولید می‌شود، بنابراین نیاز است که 93 درصد مابقی را وارد کنیم که در این راستا واردات انجام شده و انبارها نیز پر است.

نعمت‌زاده درباره صنایع تبدیلی افزود: 11 هزار واحد صنعتی در کشور وجود دارد که در اغلب زمینه‌ها نیاز به تولید را تأمین می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت صنایع موجود حدود 90 میلیون تن است که در برخی از موارد نیاز است تا سرمایه‌گذاری در آن افزایش یابد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت آماده همکاری برای افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: برای توسعه صنایع کشور سرمایه‌گذاری‌هایی لازم است که این وزارتخانه آماده همکاری با پیشنهادات جدید تولیدکنندگان و کشاورزان است.

نعمت‌زاده تصریح کرد: دو بخش صنعت و کشاورزی مزاحم یکدیگر نیستند و در کنار یکدیگر می‌توانند ظرفیت‌های جدیدی را ایجاد کنند.

وی یادآور شد: برای 100 روز توسط این وزارتخانه برنامه نوشته شده که 50 مورد از موانع تولید برای رئیس جمهوری فهرست شده است و در این راستا برای 30 مورد از موانع مصوبه دریافت شده است.

نعمت‌زاده بدون نام بردن از کسی تأکید کرد: یک نفر به‌عنوان مشاور برای ارتباط این وزارتخانه با بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است تا با ارتباطات بیشتر، توسعه و سرمایه‌گذاری در بخش را محقق کنیم.

لازم به ذکر است، دکتر عیسی کلانتری، دبیرکل خانه کشاورز نیز در این گردهمایی قول مساعد داد که یکی از نمایندگان وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت برای عضویت شورای مرکزی خانه کشاورز انتخاب شود.

یادآور می‌شویم که در چهارمین کنگره خانه کشاورز، برای نخستین بار از یک صنعت گر بخش غذا (غلامعلی سلیمانی، مدیرعامل کاله) نیز به عنوان یکی از هفت تلاشگر بخش کشاورزی توسط رییس جمهوری تجلیل شد./

خبرنگار: مژگان ستار

E-920806-01_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید