Iranian Agriculture News Agency

به بهانه هوای آلوده تهران؛

درختکاری کل تهران، معجزه نمی‌کند/ جلوی منابع آلوده‌کننده هوا گرفته شود

درختان تنها در تلطیف هوا مؤثر هستند و اگر کل شمال تهران درختکاری شود، نمی‌توان برای آلودگی حادث شده در این کلانشهر توقع معجزه داشت.

معاون فنی منابع طبیعی استان تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: آلودگی هوای تهران فراتر از آن است که منابع طبیعی بتواند نجات‌بخش آن باشد.

غلامرضا اباذری افزود: منابع طبیعی در تولید اکسیژن و تلطیف هوا نقش قابل توجهی دارد، اما از آنجا که آلودگی هوای کلانشهرهایی چون تهران دارای مواد آلاینده‌ای چون انواع نیتریت‌ها، گردوغبار و... است، گیاهان به‌تنهایی نمی‌توانند هوا را فیلتر کنند.

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر تمام شمال تهران جنگل‌کاری شود، باز هم به‌دلیل آنکه کلانشهر تهران به‌گونه‌ای قرار گرفته که کوه‌ها اطراف آن را محصور کرده‌اند و در فصل‌هایی چون زمستان پدیده وارونگی هوا به‌دلیل عدم وزش باد افزایش پیدا می‌کند، مشکل پابرجاست.

اباذری ادامه داد: آلاینده‌های صنعتی و همچنین گازهایی که بر اثر سوخت اتومبیل‌ها در هوا رها می‌شوند، به اندازه‌ای زیاد است که نمی‌توان آن را با درختکاری کل تهران پوشش داد.

وی تصریح کرد: باید فکری اساسی شود، زیرا درست است که فرآیند فتوسنتز باعث جذب CO 2 و آزادسازی اکسیژنی O 2 می‌شود، اما باز هم میزان گازهای آلاینده فراتر از این است.

فداکاری درختان حاشیه اتوبان‌ها در هوای آلوده

معاون فنی منابع طبیعی استان تهران یادآور شد: در بعضی از موارد که درختانی در حاشیه بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها انجام می‌شود، درختان با فداکاری، بخشی از آلاینده‌ها را خزان می‌کنند، اما این بدان معنا نیست که باعث کم شدن آلاینده‌ها می‌شود.

اباذری تأکید کرد: درختان با پدیده‌ای به نام شانه زدن روبه‌رو هستند، به‌گونه‌ای که وقتی که در زمان آلودگی شدید، باد در اطراف درختان می‌پیچد، بخشی از این آلاینده‌ها بر روی برگ‌ها می‌نشینند و به برگ‌ها ظاهری روغنی می‌دهد که بدین ترتیب جلوی فتوسنتز گیاه گرفته شده و درخت با فدا کردن خود و خزان برگ‌های آسیب‌دیده در پاییز باعث دفع آلاینده‌ها بر روی زمین خواهد شد و در فصلی نو، دوباره رویش پیدا می‌کند.

وی اظهار داشت: درختان و توسعه محیط زیست می‌تواند نقش ارزنده‌ای را در تلطیف هوا ایفا کند، اما جذب گردوغبار و آلاینده‌های موجود در محیط باید به طریق دیگری جبران شود، چرا که ممانعت از فعالیت کارخانه‌هایی که آلاینده‌های خود را در محیط رهاسازی می‌کنند و خودروهای اضافه در سطح شهر می‌تواند جلوی این پدیده را بگیرد./

خبرنگار: مژگان ستار

V-920819-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید