Iranian Agriculture News Agency

ساعتی که بوی گل یاس می‌دهد/ تصاویر

گل ساعتی گیاهی است زینتی از تیره‌ی موردی‌ها که دارای بوته‌ای بلند و برگ‌های بیضی شکل متصل بهم و شامل پنج تقسیم کامل است. گل‌های آن درشت و به شکل ساعت بوده رنگ گل‌ها قرمز، ارغوانی، آبی و بنفش است. ساقه آن چون به درختان مجاور می‌پیچد و بالا می‌رود. از این رو آن را پیچ‌ساعتی زیر می‌نامند. میوه‌اش سبز و زردرنگ است.

ساعتی که بوی گل یاس می‌دهد/ تصاویر

این گیاه حاوی فلاونوئید و آلکالوئیدهای گروه هارمالا Harmala و اسید سیانیدریک، در میوه آن اسید سیتریک و نیز دارای پرولین، مالتول و اتل مالتول است.

قسمت مورد استفاده: از برگ و میوه و گل‌های گیاه پاسیفلور استفاده دارویی به‌عمل می‌آید.

- خواص و اثرات دارویی: طبع پاسی فلور یا گل ساعتی گرم است.

1) گل ساعتی در موارد اضطراب، بی‌خوابی، تشنج به کار می‌رود.

در مصارف داخلی به‌عنوان مسکن، خواب‌آور ملایم، هیستری، اسهال، اسهال خونی، درد عصب، تپش قلب عصبی یا تاکی کاردی، آنتی‌اسپاسمودیک یا ضداسپاسم و ضدانقباض، ضددرد برای درد اضطراب عصبی، آسم نامنظم، قاعدگی درناک یا دیسمنوره، بواسیر به‌کار می‌رود.

2) در کاربرد بالینی از نظر بی‌خوابی و تشویش و بی‌قراری عصبی و اضطراب و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3) گل خشک و میوه گل ساعت در طب سنتی برای نگرانی، بی‌خوابی و تشنج به کار برده می‌شود.

4) مالتول و اتل مالتول هر دو روی دستگاه اعصاب مرکزی عمل مسکن دارد و تأثیر آن درزمان خواب از هکسوباربیتون بیشتر است.

5) گیاه گل ساعتی دارای اثرات ضداسپاسم، خواب‌آور و آرام‌بخش است که به‌صورت وسیع در اشکال دارویی قطره و قرص به‌صورت ساده و یا مخلوط با سایرگیاهان دارویی نظیر والریان (سنبل‌الطیب) عرضه و مصرف می‌شود. قطره پاسی فلور که از برگ و میوه و گل‌های آن تهیه می‌شود را می‌توان در ناراحتی‌های عصبی، اضطراب ضعف اعصاب، هیستری، بی‌خوابی و اسپاسم و تنش‌های عضلانی به‌کار برد.

6) ریشه گیاه گل ساعت سمی است، اما به مقدار کم برای کشتن کرم معده می‌توان خورد.

7) عصاره برگ‌های آن به نسبت مساوی در یک حلال در حدود ۵۰ قطره (۲ـ۱) گرم در روز به‌عنوان آرام‌کننده دردهای عصبی و رفع بی‌خوابی و ضعف اعصاب می‌خورند.

8) ضماد برگ آن برای التیام زخم برروی زخم می‌گذارند.

9) نسخه برای پیشگیری از حمله‌های قلبی.

10) یک قاشق مرباخوری برگ‌های خشک گل ساعت در ۲۰۰ گرم آب جوش ریخته و ۱۵ دقیقه می‌خیسانند از این دم‌کرده یک پیمانه قبل از خواب جهت رفع بی‌خوابی خورده می‌شود.

11) مصرف گل ساعت در موارد عروق کرونر قلب، مالیخولیا، تشنج، پرش اعضاء، تشویش و تقویت و تپش قلب، همچنین تنظیم قاعدگی است.

- احتیاط: مصرف این دارو، در کودکان زیر دو سال و در افراد با سابقه آلرژی غذایی و گیاهی منع شده است. نیز این دارو را نباید در زنان حامله و یا شیرده مصرف کرد. مقدار مصرف در افراد بالای ۶۵ سال باید از مقادیر کم شروع شده و میزان مصرف به مرور افزایش یابد تا به حد افراد عادی برسد. در هر حال باید زیر نظر پزشک و با مشورت کارشناسان گیاه درمانی از نظر شناخت نوع گیاه، مصرف شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید