Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون کشاورزی در گفتگو با ایانا:

نگاه تک‌بعدی در حوزه کشاورزی باید اصلاح شود

در حالی که قیمت گندم با بررسی هوشمندانه به نرخ جهانی نزدیک شد، قیمت سایر محصولات زراعی به شکل غیرمنصفانه‌ای نازل دیده شده و سودی برای کشاورزان ندارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: دولت در اقدام مدبرانه‌ای، قیمت گندم را یک‌هزار و 50 تومان اعلام کرد که عملاً نزدیک نرخ‌های جهانی بود، اما قیمت سایر محصولات زراعی از فرمول تورم جا ماند و بسیار پایین محاسبه شده است، به‌طوری که کشاورزان انگیزه‌ای برای تولید ندارند.

محمدرضا امیری کهنوج افزود: کشاورزان جنوب کرمان که به کشت ذرت دانه‌ای پرداخته‌اند، باید محصول خود را به قیمت 460 تومان به فروش رسانند که این قیمت تناسبی با هزینه‌های تمام‌شده و تورم موجود در بازار ندارد.

بودجه کرمان، 50 درصد کاهش داشته است

وی خاطرنشان کرد: بودجه شهرستان‌ها بسیار پایین دیده شده و می‌توان گفت در همه ردیف‌ها بین 30 تا 50 درصد کاهش صورت گرفته است.

نماینده مردم جنوب کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با چنین بودجه‌ای به‌طور قطع همه پروژه‌ها نیمه‌تمام رها شده و اتمام طرح‌های نیمه‌کاره به سال‌های آینده موکول می‌شود که به نوع دیگری هزینه‌های دولت را افزایش خواهد داد.

امیری کهنوج تصریح کرد: توجه به کلانشهرها در بودجه 93 به‌گونه‌ای مشهود است که با قاطعیت می‌توان گفت اولویت اختصاص بودجه در شهرهای بزرگ بوده و شهرستان‌ها در اولویت قرار نداشتند.

وی یادآور شد: هرچند بودجه بخش کشاورزی نسبت به نیازهای حوزه بسیار پایین ارزیابی شده، اما می‌توان گفت در صورتی که مدیریت شایسته‌ای در توزیع بودجه و تخصیص‌ها صورت گیرد، بودجه بخش کشاورزی مطلوب خواهد بود.

امیری کهنوج تأکید کرد: از آنجا که بودجه واقعی دیده شده و کاهش 30 تا 35 درصدی نسبت به سال گذشته دارد و بودجه سال قبل نیز کمتر از 40 درصد تخصیص داشته بودجه سال جاری را باید بودجه مناسبی در بخش کشاورزی دانست./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

P-920925-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید