Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی:

از کمباین منحصر به فرد محقق خراسانی رونمایی می‌شود/ قیمت مشابه خارجی یک میلیارد و 500 میلیون تومان، داخلی 600 میلیون تومان

محقق مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی با گرفتن 400 میلیون تومان تسهیلات و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان جهاد کشاورزی، موفق به طراحی و ساخت کمباینی کاملاً بومی که در دنیا منحصر به فرد است و تولید پنبه را در کشور متحول می‌کند، شد.

رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سال گذشته تفاهمنامه ساخت دستگاه‌های ضروری بخش کشاورزی با وزارت جهاد کشاورزی را امضاء کرد و مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی نیز به‌دلیل اهمیت برداشت ماشین پنبه، در مردادماه امسال ساخت کمباین مخصوص برداشت پنبه را بر عهده گرفت.

مهدی کریمی با بیان اینکه بعد از بر عهده گرفتن مسئولیت ساخت این دستگاه، محققان استان شروع به کار کردند، افزود: عضو هیأت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات با گرفتن 400 میلیون تومان وام در قالب یک تیم 10 نفره از شهریورماه شروع به کار تحقیقاتی کرد و بعد از چهار ماه موفق به طراحی و ساخت کمباینی شدند که در نوع خود در جهان بی‌نظیر است.

عباس مهدی‌نیا طراح این کمباین نیز در گفتگو با ایانا با بیان اینکه کمباین‌های برداشت پنبه در جهان شش‌ردیفه، چهارردیفه و دو ردیفه هستند و متناسب با مزارع ایران نیستند، اظهار داشت: تیم تحقیقاتی ما متناسب با مزارع کشور کمباین سه‌ردیفه طراحی و تولید کرد، چراکه کمباین‌هی شش و چهارردیفه به‌دلیل اینکه بسیار بزرگ هستند، جابه‌جایی آنها مشکل است، اما کمباین سه‌ردیفه کاملاً متناسب با شرایط مزارع داخلی است.

عضو هیأت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی با بیان اینکه کمباین طراحی و ساخته شده کاملاً بومی است و اصطلاحاً از نوع پیچروش چین است، خاطرنشان کرد: طراحی و ساخت کمباین مخصوص برداشت پنبه یک طرح بزرگ ملی است که قطعاً با تولید انبوه آن، تحول بزرگی در تولید پنبه کشور اتفاق می‌افتد و هزینه برداشت را تا 40 درصد کاهش می‌دهد.

به گفته وی، قیمت مشابه خارجی آن که یک میلیارد و 500 میلیون تومان است و پیش‌بینی می‌شود قیمت داخلی آن حدود 600 میلیون تومان باشد./

خبرنگار: فرید مرادی

A-920925-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید